“Kærlighed i koleraens tid” af Gabriel García Márquez


“Kærlighed i koleraens tid” (org. titel “El amor en los tiempos del cólera”) af Gabriel García Márquez, fra forlaget Samleren, udgivet i 2010 (org. udgivet i 1985) Læst på dansk – originalsproget er spansk. Anmeldereksemplar fra forlaget.

Da doktor Juvenal Urbino en slår sig ihjel ved et fald fra en stige i et forsøg på at fange sin undslupne papegøje, står en anden mand klar til at træde i hans sted. Florentino Ariza har altid elsket Fermina Daza lidenskabeligt, selvom hun ægtede en anden mand. Ingen af dem har elsket hinanden trofast gennem hele livet. Dette er fortællingen om en mand i det koleraplaget Colombia, måtte vente 53 år, 7 måneder og 11 dage på at få den kvinde, han elsker; en lang rejse der ledte af mange omveje. Det var på den tid, da koleraen hærgede. Og symptomerne på kærlighed og kolera er i alt væsentligt de samme.

Gabriel García Márquez fortæller mesterligt den hjerteskærende historie om to elskende og deres uligvægtige kærlighed, og de mange vanskeligheder de måtte gennemgå, for til slut at få hinanden. Det er ikke en fortælling, hvor man som læser gisner om hvorvidt de elskende får hinanden, det ligger allerede eksplicit i handlingen, som starter hvor fortællingen slutter. Det, der imidlertid er romanens drivkraft, er hvordan det gik til, at de til sidst fik hinanden. Márquez tager sin læser med på en kompliceret rejse igennem kærligheden og koleraen, der hærgede Columbia på det tidspunkt, som sidestilles med kærlighedshistorien som en spejling af selv samme.

“Men da hun skulle træffe den endelig beslutning, kunne hun ikke få over sit hjerte at medvirke til samme ubodelige vandskæbne for niecen, som hun selv siden sin ungdom havde lidt under, og hun gav hende lov til at benytte en udvej, som gav hende et skær af uskyld.”

Márquez formår at skrive en forholdsvis lang bog om en mand, der venter tålmodigt på sin store kærlighed, uden at man et eneste øjeblik er i dårligt selskab, men bogen føltes tungere i mine hænder, end den reelt var; den er uden kapitelinddelinger og afsnittene er så få, at de dårligt mærkes. Det var derfor svært, at læse bogen i mit eget tempo, fordi det enten betød, at jeg måtte stoppe midt i en sætning, eller at jeg måtte tvinge mig selv igennem mange sider i søgen efter et afsnit og en pause i fortællingen. At komme igennem romanen blev derfor ofte mit motiv snarer end at fordybe mig i den komplekse historie, som den har at fortælle, og som også er værd at lytte til.

Jeg lod mig forelske i forfatterens elegante ord, der blander realisme med det magiske, og som efterlod mig sukkende efter mere, men imidlertid kunne jeg ikke forlig mig med bogens kulturelle mentalitet. Florentino indleder blandt andet et forhold til et barn, som han mener, vil blive underskøn som voksen, men så langtid kan han ikke vente. Han er godt klar over hendes lave alder i forhold til sin egen høje, men det afholder ham ikke fra at forfører hende, på trods af at Fermina Daza stadig opholder sig i hans hjerte, selvom hun har afvist ham et utal af gange. Da de endelig får hinanden virker det en smule opgivende fra Ferminas side, sider mest af alt synes at sige ja for at slippe for ensomheden og flere af Florentino kærlighedserklæringer i tide og utide.

“I virkeligheden var brevene tidsfordriv, der havdetil formål at holde ild i gløderne, uden at hun brændte fingrene, mens Florentino Ariza brændte op i hver eneste linje.”

Selvom jeg fandt aspekter af bogen vanskelig at forene mig med, var det også en historie, som jeg nød for sine velvalgte ord og smukke formuleringer, der uden tvivl holdt liv i min lyst til at læse bogen til ende. I forhold til selve indholdet vakler jeg stadig i vildfarelse; jeg ved ikke, om det er min egen stædighed, der gør, at jeg ikke oprigtige kan bifalde Márquez’ kærlighedshistorie fuldkomment på trods af romanens karakterer er gennemførte med deres mangler og fejl. Gabriel García Márquez modtog i 1982 Nobelprisen i litteratur for ”sine romaner og noveller, i hvilke det fantastiske og det realistiske kombineres i en rigt sammensat fantasiverden, der afspejler et kontinents liv og konflikter” og prisen er velfortjent; “Kærlighed i koleraens tid” er en god historie om forblændende kærlighed, der rammer som en sygdom i kroppen.

2 thoughts on ““Kærlighed i koleraens tid” af Gabriel García Márquez

  1. Piskeriset

    Hm, jeg kan ikke helt lure, om den vil være noget for mig eller ej, men jeg tror, jeg ender med at læse den til næste år alligevel – så kan endnu en af klassikerne nemlig krydses af :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Anne Nikoline

      Det er svært for mig at sige, om bogen vil falde i din smag, men hvis du er til magisk realisme, så er Márquez uden tvivl forsøget værd.

Skriv et svar

