Om at ændre mening


Nogle gange sker det, at jeg forblændes af min egen ivrighed; min evige trang til at elske de bøger, som finder vej til min hoveddør og efterfølgende mit favntag; en fuldkommen romantisk illusion, som ofte braser som en skrøbelig sæbeboble, når jeg har fået en bog på afstand og overvejet den. Nogle bøger kan være svære at vurderer lige efter, de er læst; nogle gange kræver en bog at blive vendt og drejet tankemæssigt, nogle sætter ikke umiddelbare spor, og sådan nogle bøger pryder min reoler på godt og ondt.

Første gang jeg læste “North and South” af Elizabeth Gaskell rynkede jeg på næsen over bogen, og jeg vandt den vanskelig at komme igennem. Den dag i dag er den blandt de bøger, jeg har kærest. Min læsning af bogen var tynget af den periode, hvor jeg læste den; i tidsrummet prægede en lang rækker eksaminer min dagligdag, og gjorde at mit hoved var fuld af fagligespekulation, som vanskeliggjorde det at nyde bogen. Sidenhen har jeg genlæst den et par gange, og anden gang det skete, var det som om, at jeg læste en helt andet bog; den tyngende hverdag var blevet erstattet af frihed, og bogen vandt omgående indpas i mit hjerte. Andre gange sker det, at jeg forblændes af en bog, hvorefter min litterærehorisont er blevet udvidet, og min vurdering af bogen falmer og bliver kun til en skygge af sig selv, eller fordi bogen ganske enkelt ikke tåler en genlæsning; noget jeg har oplevet det, med meget af den ungdomslitteratur.

Måske skylde det, at min mening ændrer sig, fordi jeg selv gør det. I grunden tror jeg også, at en vurdering af en bog bestemmes af tidspunktet hvor den læses; hvis en bog læses i en presset periode, er risikoen for, at det vil afspejle sig i vurderingen af bogen højere, end hvis den læses i et tidsrum, der ikke er fuld af flyvske tanker. Ligesåvel som en genlæsning kan være en risiko for at ændre mening af en bog til det værre, kan det også blive til det bedre, og derfor er genlæsning også en risiko, jeg gerne løber.

Har I også oplevet, at en bog I havde en klar vurdering af pludselig ændrede sig? Tror I, at genlæsning bøger, også er at løbe en risiko i forhold til vurderingen af en bog?

12 thoughts on “Om at ændre mening

  1. Mia

    Ihh det sker tit med mig. Jeg giver dem en bedømmelse på goodreads, og når jeg så skal sidde og skrive en anmeldelse af den, ændre jeg helt mening. Jeg kommer tit til at sammenligne en bogs virkning, med andre bøger jeg før har bedømt, for at finde ud af hvor mange stjerner jeg skal give den. Det skal jeg nok passe lidt på med, for bøger er så uendelig forskellige, og det er deres påvirkning og indtryk også :)

    1. Anne Nikoline

      Det kender jeg godt; man kan let komme til at lade sig rive med, og efter en tænkepause, hvor læseoplevelsen har sat sig, er det måske ikke længere de samme følelser, man har for bogen, som i sekundet, hvor sidste side blev vendt.

  2. Louise H.

    Ja jeg tror helt klart at genlæsning af bøger man, især, har læst som barn/ung kan ændre ens opfattelse af den. Sådan havde jeg det i hvert fald med min yndlingsbog fra barne/teenageårene. Jeg havde læst Bag Døren af Pete Hautman rigtig mange gange og elskede den højt og tvang mange til at læse den så vi kunne dele oplevelsen. For ca. 1 år siden fik jeg min kæreste til at læse den, og bagefter genlæste jeg den for første gang som voksen, og jeg blev faktisk lidt skuffet. Skuffet over plothullerne, skuffet over sproget, for det var slet ikke sådan jeg huskede den. Men selvom jeg blev skuffet, så elsker jeg den stadig, fordi den netop betød så meget for mig, og det kan aldrig ændre sig.

    1. Anne Nikoline

      Det tror jeg også de kan, Louise, på godt og ondt, sådan som det var med Pete Hautman for dig. Selvom bogen skuffede, så tror jeg også, at den nostalgiske og bagvedliggende kærlighed kan opveje bogens mangler langt hen ad vejen.

  3. Piskeriset

    Jeg har oplevet det nogle få gange i forbindelse med, at jeg er gået i gang med en bog, som ikke rigtig har fænget. Så har jeg lagt bogen til side og ventet ½-1 år, før jeg kastede mig over bogen igen – og pludselig var det en fantastisk læseoplevelse! Det er blandt andet sket med ‘The Name of the Wind’ og ‘Abhorsen’.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Anne Nikoline

      Meninger kan ændre sig så let som viden kan skifte, imens den i andre tilfælde slår rødder. Jeg har også oplevet, at en bog, som var svær at komme igennem, og efter en længere pause, faktisk viste sig at være rigtig god. Det er pudsigt, hvor meget timingen spiller ind.

  4. Bachs bøger

    Rigtig godt og interessant indlæg.

    Andres meninger kan også have indflydelse på min mening om en bog og få mig til at se den med andre øjne. Da jeg læste den tredje bog i Divergent serien, synes jeg den var kanon god og gav den 5 stjerner. Bagefter kunne jeg godt følge de kritikpunkter andre kom med og ændrede det til 4.

    Et andet eksempel er Kathryn Socketts “Niceville”. Jeg synes det var en rigtig god bog til 4 stjerner, indtil jeg så en sort booktubers anmeldelse af bogen og hørte hendes synspunkter.

    Efter min mening er der ikke noget galt i at ændre standpunkt, hvis man får en ny viden at perspektivere bogen til.

    1. Anne Nikoline

      Jeg synes heller ikke, at der er noget i vejen med at skifte mening. Nye perspektiver kan virkelig have stor indflydelse på opfattelsen af bogen, og i grunden er det vel bare sundt at danne sin egen holdning til bogen, ved at tygge lidt op dens ord og konstruktioner.

  5. Gitte

    Det sker bestemt engang i mellem at jeg ændrer mening – men oftest tror jeg nu simpelthen bare det er fordi det tager tid at DANNE en mening. Når jeg giver stjerner på goodreads gør jeg det lige efter læsning, og i blinde, og når jeg så anmelder bogen senere og stjernerne ikke stemmer overens er det egentlig ikke fordi jeg har ændret mening – det er bare fordi, jeg ingen konstateret mening havde først, for den tog tid at danne.

    1. Anne Nikoline

      Det tror jeg, at du har helt ret i, Gitte. At danne sig en mening sker ikke nødvendigvis i selv samme øjeblik en bog lukkes. Nogle gange må man vende og dreje dens ord i hovedet, og smage på dem, før man endelig beslutter sig. Det du siger med Goodreads, kender jeg alt for godt.

  6. Louise

    Sikke et godt indlæg. Jeg har det præcis på samme måde men har ikke rigtig fået sat ord op det før.

    Jeg oplever tit, at jeg er særlig begejstret for en bog, når jeg lige har læst den. Derfor prøver jeg ofte at vente lidt med at skrive en anmeldelse af den. Det sker også, at jeg ændrer mening efter noget tid eller efter en genlæsning.

    For nylig læste jeg “I Capture the Castle”, og jeg var desværre lidt skuffet over den. Jeg havde svært ved at tage mig sammen til at læse den, og når jeg endelig kom i gang, mistede jeg hurtigt interessen. Jeg tror desværre, det har noget at gøre med, at jeg var lidt stresset og udkørt, da jeg læste den.

    Jeg kan sagtens se fortællingens potentiale og idéen med den, men jeg havde bare svært ved at holde af den, mens jeg læste den. Så den fortjener helt klart en genlæsning, når jeg er i det rette humør og har lidt mere overskud. Så kan det være, jeg oplever den helt anderledes :)

    1. Anne Nikoline

      Tak skal du have, Louise. Jeg er ked af, at du ikke følte, at “I Capture the Castle” levede op til dine forventinger. Jeg havde det lidt på samme måde, første gang jeg læste den, men efterfølgende har jeg genlæst den et par gange, og min kærlighed til den er kun vokset. Timingen for at læse en bog er så vigtig, men også svær altid at tage højde for; måske du skulle prøve med bogen igen en dag, hvor du har bedre overskud?

Skriv et svar

