Om læsetidspunkter og tidsprioritering


Det kommer helt naturligt til mig; når lejligheden summer med en uspolereret ro, slipper jeg favntaget i søvnen og står op til en verden, der endnu ikke er. Selvom jeg bor alene, bevæger jeg mig rundt på listefødder, træder varsomt i den saglige stilhed, som om mine knirkende fodtrin ville vække hele verden. Med en kop kaffe, kryber jeg under et tæppe i min lænestol, og lader en fiktive verden mellem hænder vågne; selvom klokken næppe er mere end fem, og de kommende timer forsat vil være fulde af ro, glider jeg med søvnen forsat siddende i øjnene hen i litteraturen.

Der er noget ved den ro, som jeg netop finder beroligende; min hverdag er fuld af gøremål, deadlines og kære ansigter, og derfor nyder jeg ethvert stjålent øjeblik med en bog, også når det betyder, at det bliver før solen har kysset verden godmorgen. Min læselister er lange, og de kalder fra mine mange hylder, for at blive læst; og jeg indarbejder derfor små pusterum til den fordybelse, de kræver af mig. Læsningen er derfor aldrig et spørgsmål om at have tid; snarere et spørgsmål om at finde tid. Et af de spørgsmål, som jeg får oftest er, hvordan jeg får tid til at læse så meget, og svaret er altid den samme monotoni; jeg tager mig tid. Tid er en mærkelig variabel og afhænger meget af omstændighederne, og det er derfor ikke hverdag, at jeg lader mig vække af den nedgående måne, i grænselandet, hvor solen påbegynder sin langsomme opstand. Det er dog samtidig noget, som jeg gladelig gør fra tid til anden, hvis hverdagen er hektisk og derfor tilsidesætter litteraturen, for jeg kan ganske enkelt ikke undvære den.

Mit studie tillader mig heldigvis at fordybe mig i en lang stribe af bøger, som jeg også har personlig interesse i at læse, og samtidig med at det er et studium der er tidsmæssigt fleksibelt, finder jeg også den fornødne tid til en lille pause i det litterære. Læsning bliver således en selvfølgelig del af min hverdag, der ikke blot manifestere sig i forhold til det studiemæssige aspekt. Jeg hungre dog også efter læsning ud fra egne valg, jeg bliver rastløst i tørkeperioder, hvor lysten er reduceret på grund af travlhed og lignende. Når jeg er alene hjemme, er det derfor ikke fjernsynet, der tændes, men derimod en bog, der vælges, og jeg holder af at starte mine morgener ud solidt; og det sker gerne med en bog i lyset fra den gryende sol. På samme måde holder jeg af at runde dagen af.

Hvordan finder I tiden til litteraturen? Har I foretrukne læse-tidspunkter som jeg, eller benytter I jer ganske enkelt af de lejligheder, der byder sig i løbet af dagen?

6 thoughts on “Om læsetidspunkter og tidsprioritering

  1. Bachs bøger

    Rigtig fint indlæg.

    Det er rigtig det med at tage sig tid til at læse i en ellers travl hverdag. Ofte vælger jeg at læse en bog, i stedet for at se fjernsyn om aftenen. Det er ikke fordi jeg er imod, at man ser fjernsyn eller surfer på nettet, eller fordi jeg vil gøre mig selv bedre end andre, men jeg vil bare meget hellere læse.

    1. Anne Nikoline

      Tak skal du have! Det kan nemlig være rigtig vanskeligt at finde tiden til bøgerne i en travl hverdag. Jeg har det derfor meget ligesom dig hvad angår fjernsyn og lignende, selvom jeg selvfølgelig ikke kan sige mig fri for at klikke internettet igennem for ligegyldigheder. Sådan har de fleste det vel i grunden.

  2. Nadia

    Ligesom dig tager jeg mig tid til at læse.
    Jeg har intet foretrukket tidspunkt; Det afhænger af, hvad jeg har overskud til og hvordan det passer i den givende periode, så nogle gange læser jeg helst om morgenen/formiddagen og andre gange helst om eftermiddagen/aftenen. Men jeg er med tiden blevet mere bevidst om, at det at læse uforpligtende i høj grad en prioriteringssag – som det meste andet egentlig også er.

    1. Anne Nikoline

      Hvor lyder det dejligt, Nadia. Det er vigtigt, mener jeg, at tage sig tiden til at læse – selv hvis det betyder, at man må slippe søvnen lidt før man helt er klar til det.

  3. Mia

    rigtig godt indlæg :)
    Jeg læser faktisk mest bare når jeg har tid. Jeg har arbejde ved siden af studiet, så et er ikke mange morgener jeg har til rådighed. Men når jeg kommer hjem fra arbejde, og vasketøjet er ordnet, gulvet er støvsuget og maden simrer, kan jeg rigtig godt lide at læse. Ser det som en slags belønning, for det er virkelig den måde jeg slapper mest af på :)

    1. Anne Nikoline

      Tak skal du have, Mia. Det lyder også som en oplagt stund at svælge i litteraturen, når det praktiske er klaret og maden sat over; så er det i hvert fald ro til at læse lidt.

Skriv et svar

