Forfatterinterview med Marcus Sedgwick

© Kate Christer

Hvordan begyndte at skrive, og hvilken del af det nyder du mest?
Jeg begyndte, fordi jeg ikke ikke kunne begynde. Så simpelt er det! Jeg elsker så mange ting ved at være forfatter; lige fra at rejse, researching, at møde andre forfatter, til at se din bog blive publiseret, måske endda verden over, men mest af alt elsker jeg den spænding og frihed fra når du udvikler på en ny idé.

Hvilket aspekt af en roman vil du mene er vigtigtst: handlingen, persongalleriet eller omgivelserne?
Alle tre er vigtige. Du må nødvendigvis få alle tre til at fungerer godt sammen og indbyrdes for at få bogen til at fungerer. Måske ligger din styrke i en af de tre, og din svaghed i de andre aspekter — derfor har jeg læst at være nøje omkring mine svagheder, når jeg planlægger en idé. For mig er omgivelserne eller et sted en vigtig generator for idéer — og handling og persongalleri udspringer fra et sted. Men ikke altid — der er ingen faste regler herfor.

Hvilken af dine bøger fandt du mest vanskelig at skrive og hvorfor?
Jeg har haft adskillige problemer med mine bøger — en af dem ville være den, du selv nævner nedenfor, “Blood Red Snow White”. Da jeg færdigskrev første udkast, var jeg meget utilfreds med det. Jeg besluttede at smide 80.000 ord ud og starte forfra, hvilket var en meget smertefuld beslutning at tage, men også det værd i det lange løb, tror jeg. Problemet var, at jeg faldt i en fælde, hvor jeg skulle have anticiperet: det at skrive en ‘sand historie’ om en andens liv kan nemt ende ud i en fiktiv biografi — hvilket jeg gjorde i mit første udkast. En roman bør fungerer på anden vis, mener jeg.

Selv nød jeg virkelig at læse “Blood Read Snow White”. Da du skrev det, var det da Arthur Ransome eller Rusland på det givne tidspunkt, der interesserede dig?
For at følge i sporet af mit tidligere svar, må jeg sige, at det var begge. Jeg elskede Ransomes bøger som barn, og da jeg fandt ud af, at han levede et fantastisk dobbelt liv i Rusland under revolutionen, var det simpelhen for god en historie til ikke blive fortalt. Men jeg har altid været fascineret af den russiske revolution, så jeg tror, at det var en kombination af de to, jeg fandt så spændende at arbejde med.

Din “Midwinterblood” er har for nyligt vundet Printz Award 2014. Hvor var du, da du fik nyheden herom?
Jeg var i en taxa klokken seks en mørk morgen i Kuala Lumpur. Jeg havde jetlag og var meget bekymret for at telefonopkaldet med nyheden var noget, jeg havde drømt. Heldigvis viste det sig at nyheden var sand.

Hvordan tror du, at bøger kan ændre verden?
Bøger rummer idéer. Idéer er langt mere magtfulde end våben, fordi de har en kraft, der er deres helt egen. Lige så snart en idé at blevet levenliggjort i ens tanker, kan den med lethed sprede sig til andres. Dette er, hvordan folk, har startet en radikal kæde af begivenheder, der sidenhen ændrede verden. Tænk bare på hvor Ghandi forandret Indien i kraft af ord og fredelige gerninger alene.

Hvad venter dig nu?
Mere skrivning — en roman skulle gerne tage form på et tidspunkt i år, og en hel del rejsning for at promovere mine bøger. Men det er ikke noget, der generer mig — at rejse er en af de fineste ting ved at være forfatter.

2 thoughts on “Forfatterinterview med Marcus Sedgwick

  1. Ditte

    Han lyder spændende og Blood Red Snow White blev fluks tilføjet min To-Read samling på Goodreads.

    Det er altså rigtig fint med de her forfatterinterviews du engang imellem deler med os andre – og nogle gode spørgsmål du stiller.
    – Tak!

    1. Anne Nikoline

      “Blood Red Snow White” er simpelthen også en rigtig god og velskrevet bog – jeg håber, at du vil blive glad for den. Det er jeg i hvert fald selv. Marus skriver dejligt.

      Jeg prøver at udarbejde et hvert måned (forfattere er trods alt svære at få fat i – men det lukkes dog for det meste), men jeg er super glad for, at du nyder mine spørgsmål. Jeg prøver at gøre dem meget simple, for at de, der ikke har læst forfatterens bøger eller kender vedkommende også kan læse med. Tusind tak for rosen!

Skriv et svar

