Om forpligtigelses- og fornøjelseslæsning


Det er den samme klangesang hvert halve år; en evig balancegang mellem forpligtigelse og fornøjelse, hvad jeg burde gøre, men hvad jeg langt hellere har lyst til; sagen er den, at selvom jeg holder uendeligt meget af at lære og skrive eksamensopgave (for det gør jeg faktisk), så er min lyst til fornøjelseslæsning vedblivende i eksamensperioderne. Hvor tunge teoretiske overvejelser tårner sig i store stakke på mit bord, og bøgerne bugner af post-its og blyantsstreger, kalder alskens skønlitteratur utålmodigt på mig med deres blide, omfavnende stemmer og eventyr i det fjerne med uopdaget verdener. Det er vanskeligt at skulle balancere med sin samvittighed mellem forpligtelse og fornøjelse, men jeg bilder mig selv ind, at jeg har fundet en gylden middelvej.

Hånden på hjertet, så kan jeg ikke sige mig fri for at forsømme mine bøger fra tid til anden, når pensumlisterne tegner mørke render under mine øjne, og får hovedet til at summe med lære og visdom, som jeg skal forsøge at holde adskilt. Det nager mig i disse perioder, fordi jeg har lyst til at læse for fornøjelsens skyld, men ikke altid kan rumme det i mit allerede fyldte hoved med begreber og teoretikere. Min uddannelse er noget, som jeg vægter højt, fordi det er noget jeg også har lyst til, og derfor må fornøjelseslæsningen nødvendigvis vige tilbage i kortere perioder, selvom den nagende følelse af forsømmelse altid forbliver den samme. Alligevel prøver jeg ihærdigt at klemme lidt fornøjelseslæsning ind ved at sætte punktum for dagen med frilæsning; novellesamlinger plejer at lette min samvittighed, fordi jeg føler, at jeg får læst en masse, uden at det nødvendigvis er stakkevis af bøger, og ofte hengiver jeg mig til lettere litteratur frem for tunge klassiske, fordi de i forvejen pryder min forpligtigende læsning.

For at bryde monotome læsemønstre og timevis foran computerskærmen, giver jeg mig selv lov til at læse efter hjertets lyst, enten sammen med den nedgående sol, eller som en belønning til at fremskynde arbejdsprocessen. Det indebærer også, at jeg gerne lader mig vække længe før solen, for at tilbringe en stund med fornøjelseslæsningen, før dagen begynder og forpligtigelserne tager over. Ændres jeres læsevaner sig også, når I går til eksaminer, og hvordan balancerer i mellem forpligtigelses- og fornøjelseslæsning i den forbindelse? Er der en bestemt genre, som I gerne læser i disse udmattende perioder?

2 thoughts on “Om forpligtigelses- og fornøjelseslæsning

  1. Michella Tora

    Normalt plejer jeg at balancere det ret godt, men det her pokkers bachelor semester dræber min læsning fuldkommen. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har læst så lidt, det er helt vildt.
    Det er meget smertefuldt at tænke på, heldigvis er mit emne så interessant at det underholder mig hele tiden og ikke hænger mig langt ud af halsen endnu. Det er jo det smukke ved at studere litteratur.

    Uanset vil jeg ønske dig held og lykke med dine eksaminer ^^

    1. Anne Nikoline

      Det er virkelig og en evig balancegang. Det er jo ikke forbi lysten til læsningen sættes på stand by, bare fordi tilværelsen bliver det af eksamens perioderne.

      Det lyder spændende med din BA – hvad er dit emne, hvis jeg må spørge? Du har i øvrigt helt ret i at en af de mange fordele ved at læse litteratur er, at det sjældent hænger en ud af halsen, at skulle skrive opgave eller læser op. (Det er i hvert fald min ærlige erfaring med det studium).

      Mange gange held og lykke med dine eksaminer!

Skriv et svar

