“Fra Holmes til Sherlock” af Mattias Boström


“Fra Holmes til Sherlock” (org. titel “Från Holmes till Sherlock”) af Mattias Boström, fra forlaget Modtryk, udgivet i 2014 (org. udgivet i 2013) Læst på dansk – originalsproget er svensk. Anmeldereksemplar fra Modtryk.

Mattias Boström er en af Skandinaviens førerende eksperter i Sir Arthur Conan ­Doyle mesterlige Sherlock Holmes-skikkelse; hans fascination af selv samme startede tidligt, og har kun vokset sig større og større i takt med Holmes egen popularitet. Bogen kommer omkring enhver tænkelig krog af hans mystiske person; dette er en faktisk historie om Sherlocks voksende tiltag igennem flere årtier, og den tragiske fortælling om, hvordan hans skaber i årevis forsøgte at flygte fra sin egen kreation, hvor selv døden af denne ikke kunne gøre ham fri af denne.

Min egen fascination af mesterdetektiven og hans tro følgesvend, etablerede sig allerede i min barndom, og voksede helt ind i mit voksenliv, hvor kærligheden stadig er tiltagende. Mattias Boström har skrevet et studie, der i sig selv er en dedikeret detektivhistorie om verdens mest berømte detektiv, hvor hans egen kærlighed til denne karakteristiske skikkelse skinner igennem fra ende til anden; det betyder også, at Boström fortæller sin egen historie med Sherlock Holmes, og hvad det er, der gør, at han stadig er populær den dag i dag.

“Hans popilaritet synes at være vokset lige så meget som skyskraberne, siden han sidst havde sat sin fod i New Work.”

Første halvdel af bogen fokuserer på Doyles liv før Sherlock Holmes, hans tilværelses forsødning, imens Holmes selv tog form, og de umuligheder karakteren medførte som gjorde, at Doyle følte sig bundet på hænder og fødder. Fordi Doyles forhold til sin egen skabning blev så hadefuldt, blev hans handling med ham det også, og derfor røber “Fra Holmes til Sherlock” nødvendigvis store og afgørende elementer i de mange Sherlock Holmes romaner og noveller. Inden jeg satte mig til rette med bogen, færdiggjorde jeg enhver historie, der flød fra Doyles fantasi, og det gjorde, at jeg bedre følte, at jeg kunne nyde bogen uden risiko for afsløringer af nogen art.

Bogens anden halvdel udgør skiftende perspektiver på de mænd og kvinder, der videreførte den mand, som Doyle forsøgte at løsrive sig fra. Sherlock Holmes er, fortalt med Boströms ord, ikke bare en fiktiv skikkelse, men en mand, der lagde England og den resterende verden for sin mesters fødder. Det er en fagbog skrevet i skønlitterært sprog, hvilket gjorde bogen langt mere nydelsesfuld for mig, selvom Boström ikke er gavmild med fagre formuleringer. Fordi det er en biografi på et metaniveau, er bogen meget videnstung, og alligevel forsvandt siderne hurtigt mellem mine hænder.

“Sherlock Holmes tilfører verden. Lad eventyrert forsætte!”

Strukturen skifter mellem forskellige perspektiver, som giver et langt større indblik i den kompleksitet Conan Doyles forfatterskab besad; bogen fortæller ikke kun forfatterens historie, men også hans forelægger, familiemedlemmer og fanskare. Det er et omfattende projekt, som Boström har sat sig for, og det gør også, at han ind imellem tager munden for fuld i sine perspektivskift, dog er det fornøjeligt at se verden før og efter Conan Doyles mageløse mesterdetektiv, samt hvilken effekt han havde på den. Sherlock Holmes er en uigenkaldelig vigtighed for etableringen af krimigenren litteraturen, som gjorde, at Conan Doyle sidder retmæssigt som dens ukronede konge.

8 thoughts on ““Fra Holmes til Sherlock” af Mattias Boström

    1. Anne Nikoline

      Intet mindre. Den er ikke perfekt, men den har virkelig rigtig mange gode ting med, som jeg ikke var bekendt med (og jeg ved alligevel en del om forfatteren og ans værker). Skønt bog!

      1. Irene

        Jeg læste den uden at have læst værkerne, og udover en stor spoiler, så var der ingenting, ikke af forstyrrende grad. Blev tværtimod mere nysgerrig. :-) Og den ene spoiler kendte jeg godt til i forvejen :-)

      2. Anne Nikoline

        Jeg tror i bund og grund også, at afsløringerne var nødvendige for at kunne komme omkring Doyles forfatterskab med Sherlock, selvom jeg sagtens kan forestille mig, at de ville være forstyrrende for nogen læsere. Det er vel i grunden meget subjektivt.

    2. Mattias B

      Hej! Trevligt att läsa era kommentarer! Vilka spoilers var det? Jag kanske eventuellt kan plocka bort det till kommande utgåvor, beroende på hur viktigt det är i sammanhanget. Om ni inte vill skriva om dessa spoilers här på bloggen så får ni gärna mejla mig på mattias.bostrom[at]telia.com.

      1. Anne Nikoline

        Hej Mattias! Mange tak for din henvendelse. Jeg vil rigtig gerne melde tilbage til dig på mail, når min nuværende eksamen er slut. Det håber jeg, er okay.

  1. Mette

    Ih hvor lyder den altså interessant, jeg er altså også fascineret af Sherlock Holmes, og jeg regner med at skulle læse nogle af historierne/bøgerne i sommerferien :D

    1. Anne Nikoline

      I så fald MÅ og SKAL du læse denne! Historierne er simpelthen så elskværdige og svære ikke at holde af, selvom Sherlock naturligvis er dramatisk hele tiden.

Skriv et svar

