Fødselsdagskonkurrence


Forleden flydte Windblown Pages et år, en begivenhed og vigtig milepæl i mit femårig forløb som blogger, der har beriget mig med nogle af de bedste læseoplevelser og bekendskaber med andre bloggere og samarbejdspartnere. For at fejre bloggen føler jeg, at jeg også bør fejre jer læsere, fordi i udgør så vigtig en del af det at blogge og boganmelde. Derfor har jeg i samarbejde med forlaget Rosinante&Co, vil jeg give jer chancen for vinde en af mine yndlinsbøger. Bogen er Fjodor Dostojevskijs klassiske mesterværk “Forbrydelse og Straf”, og den åbnede i sandhed mine øjne for russisk litteratur, som jeg har knuselsket lige siden. Dens handling lyder som følger:

“Rodion Raskolnikov er en fattig student. I en blanding af fortvielse, overmod og kedsomhed beslutter han sig for at skaffe penge ved at myrde en pantelåner, som ingen alligevel bryder sig om. Men spørgsmålet er, om han kan slippe af sted med forbrydelsen. Og om hans samvittighed kan bære at have begået et mord? Forbrydelse og Straf er Fjodor Dostojevskij mesterlige skildring af forbrudelsens natur. Det er en medrivende kriminalroman og en dybdeborende portræt af den menneskelige bevidsthed og moral.”

For at deltage i konkurrencen skal I blot skrive en kommentar til dette indlæg og fortælle, om en bog, der har en ganske særlig plads i jeres hjerte, sådan som “Forbrydelse og Straf” har det hos mig. Husk at skrive jeres e-mail, så jeg kan komme i kontakt med vinderen. I kan deltage i konkurrencen til og med d. 1/5, hvor jeg hurtigst muligt efter offentliggør den heldige vinder på bloggen, samt kontakter vinderen på mail. Endnu en gang af hjertet tak, fordi I læser med.

32 thoughts on “Fødselsdagskonkurrence

  1. Anders Maarup

    Det må nok være nogle bøger der er i en serie af Martin Widmark, som er mysterie bøger, med to børn der er “detektiver”, som så skal klare noge mysterier.
    Knus din fætter And
    Anders.maarup@icloud.com

  2. Jonas G. Viuff

    “The Cement Garden” af Ian McEwan. Måske ikke det fornuftigste en 14-årig kunne have læst, men den var skelsættende i min opfattelse af hvad litteratur kan. Jeg trængte i hvert fald til at vaske hænder bagefter, og kan varmt anbefale den. Gennem årene har jeg købt den flere gange, men jeg ender altid med at give den væk til folk som endnu ikke har læst den. Skal snart købe min syvende.
    Jeg har allerede “Forbrydelse og straf”, så jeg behøver ikke at være med i lodtrækningen. Tak for en god blog og fortsat god arbejdslyst.
    Mvh Jonas

  3. Jonas Hoeck

    Martin Andersen Nexø’s Ditte menneskebarn vil altid være den roman, jeg husker som noget specielt. Det var den første roman jeg virkelig kom under huden på, da jeg brugte en uge alene i sommerhus på at skrive SRP en mørk december. Da jeg vendte hjem, var det første der mødte mig, en skideballe fra min kæreste der var sur over at jeg ikke havde taget min telefon… Hun havde lidt svært ved at forstå hvorfor jeg skulle hygge mig med Ditte.

    Jonas M. Hoeck

  4. Lizzi

    Nicole Krass’ History of Love. Den nedlagde mig totalt, da jeg læste den første gang med dens vævende plot, poetisk sprog og filosofi.
    Kram, Lizzi

  5. Ida Thordis

    Mange gange tillykke med bloggens fødselsdag!

    En af de bøger, som har haft særlig betydning for mig, er Fitzgeralds The Great Gatsby. Jeg læste den for flere år siden og var fuldstændig blændet af dets skønhed. Derefter så jeg filmen (den gamle version, ikke den nye med DiCaprio, som jeg mener slet ikke rammer den samme stemning og “fantastisk-hed”) og blev endnu mere fortryllet. Det er så smukt et værk!

    idamoelmer (at) gmail (dot) com

  6. nenaskov

    Hurra…. tillykke….! :-)

    Ringenes Herre har altid betydet noget helt specielt for mig. Og udgaverne jeg har stående på hylden er fra min fars ungdom. Så en serie der er gået i arv og som betyder ligeså meget for mig, som den gjorde for ham!

    nena@hskov.com

  7. Karina

    Stort tillykke! :)

    Må sige, at for mig har Harry Potter bøgerne nok været de bøger, der har betydet mest. I hvert fald da jeg var yngre, hvor jeg genlæste dem igen og igen. Det har andre bøger ikke formået i samme grad siden :)
    (vil også gerne deltage i konkurrencen :) )

  8. Lotte

    Det må være Harry Potter – som jeg læste for første gang som 11-årig og har genlæst uendeligt mange gange. Jeg har altid læst meget, men det var Harry Potter bøgerne, som gjorde at jeg overvandt min frygt for tykke bøger :)
    (Man kan vel nærmest tale om en hel Harry Potter-generation? Altså alle dem som voksede op med Harry – ogsom aldrig har lagt bøgerne siden?)
    / Liselotte
    Liselotte.hansen7(a)gmail.com

  9. Katrine Pedersen

    Stort tillykke med bloggens fødselsdagen! Jeg kan nok ikke komme udenom at Harry Potter har betydet utrolig meget for mig. Jeg kan blive ved med at genlæse de bøger. Af lidt nyere bøger så har The Fault in Our Stars fået en helt særlig plads i mit hjerte.

    Mvh
    Katrine

    katrine.pedersen.1992@gmail.com

  10. Simone

    Det lette svar ville nok være at sige Harry Potter serien, men det gør jeg bare så ofte, så denne gang vil jeg nævne en anden serie.

    Jeg vil nemlig istedet nævne Freddy & Monstrene af Dennis Jürgensen. Det er virkelig en serie (kan ikke udvælge én bog), som har en helt speciel plads i mit hjerte. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har læst og fået læst den serie højt. Og det er samtidig en serie, som jeg forbinder så mange forskellige minder med; adskillige campingture i Sverige og højtlæsninger hjemme på sofaen med forskellige hold venner mens regnen siler ned uden for vinduerne. Det er virkelig en serie, som får mig til at smile, og som jeg altid vil finde helt speciel, netop fordi mine minder forbundet med den er så fantastiske.

  11. Louise Hede

    For mit vedkommende er det nok Det gyldne Kompas serien, som jeg læste i mine unge dage. Jeg elskede den verden som bøgerne skildrede og har nærmest sat dem op på en piedestal. Så meget at jeg nægter at se filmatiseringen af den første bog, fordi jeg ikke vil have mit eget billede af universet ødelagt af Hollywood. Det er først for halvanden år siden jeg selv fik bøgerne. Det var i julegave fra mine forældre, og de havde formået at skaffe den gamle danske udgave med de fineste tegnede forsider, som var selvsamme udgaver som jeg lånte på biblioteket og læste. Det er ren lykke at kunne kigge på de bøger på min boghylde

    Louisehede1989(a)gmail.com

  12. Sidsel

    Hvis jeg ser på en bog som har haft en særlig plads i mit hjerte i MANGE år, må valget falde på ‘Den uendelige historie’ af Michael Ende. Den er så eventyrlig :)

  13. Gitte

    Åh det er så svært – der er så mange bøger, der betyder meget, men på hver sin måde!
    Harry Potter var det læseeventyr der for alvor åbenbarede min kærlighed til bøger, mens Det onde af King var den bog, der åbnede mine øjne for hvor mange følelser du kan skabe ud af ord.
    Stort tillykke med fødselsdagen :)!
    gittewinneche@hotmail.com

  14. Michella Tora

    Ih tillykke med bloggens fødselsdag! ^^

    Åh altså, hvor er og bliver svaret ALTID det samme for mit vedkommende. Harry Potter bøgerne har haft en ufattelig stor betydning for mit liv og jeg ved slet ikke hvor jeg havde været, hvis ikke det var for den kære J.K. Rowling.

    Men hvis jeg skal forsøge at bevæge mig lidt udover standardsvaret, så har blandt andet skammer-serien været med til at grundlægge min læselyst. Og udover den fine historie, betyder den derfor også utrolig meget for mig.

    Igen, mange gange tillykke! Jeg håber du vil være her mange år endnu, det er skønt at følge med herinde :-)

    sorttale(a)gmail.com

  15. Louise

    Harry Potter-bøgerne har altid haft en særlig plads i mit hjerte. Jeg er vokset op med Harry Potter-bøgerne, og de giver SÅ mange minder fra diverse sommerferier og skiferier, hvor vi læste dem højt i min familie. Det var ikke fordi, min søster jeg ikke selv kunne læse bøgerne, men det var fordi, det blev en hyggelig tradition, og fordi mine forældre ikke selv kunne slippe serien. Den serie vil altid betyde meget for mig :)

  16. Troels Beck Landbo

    Det er en lækker bog den der. Jeg har den selv stående på min reol, så jeg gætter på at jeg ikke er en deltager denne gang ;-) Endnu en gang tillykke med bloggen.

    Jeg har lidt svært ved at svare på spørgsmålet, der er så mange forskellige svar. Harry Potter betyder selvfølgelig noget, men der er andre som har ændret mine læsevaner mere. Jeg fik læst meget højt som barn, og jeg stiftede bekendskab med historiske romaner på på et tidspunkt der. Kan ikke sige hvornår. Siden kom Tolkien og viste mig hvor stor fantasy-verden er selvom at jeg næsten ikke har begivet mig ind i den. Twilight viste mig at jeg kunne klare at læse bøger på engelsk – har næsten ikke set mig tilbage siden. Endelig viste Lés Miserablés hvor meget en bog kan indeholde.

  17. Litteraturlistig

    Tillykke, tillykke søde Nikoline!
    Jeg har lidt svært ved at besvare dit spørgsmål med en enkel titel. Men en bog af nyere dato, som jeg holder helt specielt meget af, er “En mand der hedder Ove”. Den er simpelthen så fin, og jeg kan slet ikke lade være med at anbefale den til folk! Det er den slags bog, man kan læse igen og igen.

  18. Kiri

    Uh – “Forbrydelse og Straf” er i toppen af min must-read-liste! Den ville i den grad pynte i bogreolen.
    Det er godt nok et svært spørgsmål. Lolita er en evig favorit hos mig. Det var en af de første klassikere, som jeg kastede mig over, og det smukke sprog og den kontroversielle handling forførte mig på magisk vis. Jeg læste bogen i en periode af mit liv, hvor jeg kunne identificere mig med flere af personerne på trods af deres psykopatiske træk. I min lille citatbog, hvor jeg gemmer mindesværdige citater fra litteraturen, fylder Nabokovs ord fra Lolita de to første sider og giver mig ofte inspiration eller mening.

  19. Celine

    Tillykke! Sikke en lækker konkurrence, denne bog har stået på min ønskeliste virkeligt længe!

    -Det er svært at vælge en specifik bog, for der er jo så mange fantastiske, men kan i hvert fald nævne “The Great Gatsby”. Synes det er en vidunderlig bog med de smukkeste formuleringer, og den betyder helt sikkert noget ganske særligt for mig! (;

    celine-hein@hotmail.com

  20. Michelle

    Altså alle de sædvanlige Harry Potter, Ringenes Herre og alt det betyder selvfølgelig noget. For mig skifter det også meget hvad der betyder noget lige nu med det jeg gennemgår og der vil jeg så nævne endnu en all timer, nemlig Paolo Coelho Alkymisten :)

  21. frkskou

    Tillykke! :-)

    Det er jo altid lidt svært at udvælge en bog, for mig i hvert fald, men hvis det er en som har betydet noget – så tænker jeg, det også må være en, jeg har læst mange gange. Det har jeg med Christian Kampmanns bøger om familien Gregersen (det er godt nok 4 bøger, men de hænger sammen, så det går vel?). Virkelig anbefalelsesværdig ;-)

    benteskou (a) gmail (.) com

  22. Christina Schneekloth Sjøgaard

    Sikke et fint initiativ! Jeg har længe ønsket mig at “Forbrydelse og Straf” skulle pryde min bogreol, så jeg endelig kunne få den læst.

    En af mine ynglings bøger blandt mange er “Das Parfum” af Patrick Süskind, som er en af de første klassiske bøger jeg begav mig ud i. Den er fantastisk flot skrevet, især sanseligt. Oplevede faktisk at min lugtesans i perioden efter jeg havde læst den blev skærpet. Desuden fik jeg øjnene op for hvor vigtig lugtesansen i virkeligheden er i forhold til vores relation til hinanden og i andre sammenhænge.
    På trods af hovedpersonen, Jean-Baptiste Grenouille’s onde handlinger blev jeg meget forelsket i hans person, hovedsageligt på grund af den passion han havde til sit fag, der var så stor at det ikke berørte ham at mennesker måtte dø for den.

    Christina_sjoegaard@hotmail.com

  23. Ann-Kristine

    Det er en rigtig fin blog du har fået lavet dig her og tillykke med at den nu er 1 år gammel. Jeg fandt den først for nogle uger siden, men har fulgt ivrigt med i dit read-a-thon, og skal helt klart være med næste gang. Jeg overvejede også lidt i går om man skulle lave en dansk version i løbet af sommerferien, da vi nok er nogle som er undervisningsramte og snart eksamensramte på denne tid af året. Jeg har flere jeg sådan vender tilbage til og den jeg kunne læse flere gange er nok Atonement/Soning af Ian McEwan – han skriver rigtig godt og jeg synes også at filmen er god (dog er bogen bedst).

  24. Rikke

    Der er så meget litteratur jeg holder af, men litteratur der har en helt særlig plads i mit hjerte, er nok litteratur der meget tidligt har sat klare spor i mit læsehjerte. Derfor skal vi nok tilbage til min barndomslitteratur. Jeg er en del af Harry Potter generationen, og det er bøger der altid kan gøre mig i godt humør, og som altid vil betyde noget helt specielt for mig. Jeg trækker dog altid på smilebåndet når jeg ser Britta bøgerne, som jeg holdt utrolig meget af, da jeg som lille pige gik til ridning og nærmest boede ude på rideskolen. Det er bøger jeg tydeligt husker at have læst, selv op til voksenlivet.

    rikke_jin[@]hotmail[.]com

Skriv et svar

