Dewey’s Read-a-Thon


På lørdag er det tredje gang, at jeg deltager, og glæden er stadig lige så stor, som den var første gang jeg deltog i Dewey’s Read-a-Thon. 24 timers læsning kan virke hovedpinefremkaldende og trættende, men selvom det er et døgn, der gradvist gør øjenlågene tunge, og overanstrengte, så er det også magiske timer, hvor hundredevis af læsere over hele kloden forsvinder ned i alskens bøger, drikker te i massevis med fiktive skikkelser og fare vild i litterære titler i et virvar af hektiske timer. Selvom døgnet tager udgangspunkt i hver enkle læsers egne præferencer, så handler døgnet også om læsefælleskab på kryds og tværs af valgte titler og verdensdele. Diverse socialemedier vil blive et samlingspunkt for de deltagende, og vil ihærdigt blive opdateret om fremgang og tiltagende træthed, og det er en evig fryd at få lov til at samles om noget, man elsker.

Når klokken bliver 14, vil jeg sammen med Rikke synkronlæse Anne Brontës “Agnes Grey”, en bog vi begge før har læst, og sammen vil vende tilbage til med dens ynde og finhed. Bagefter vil jeg synke ned i F. Scott Fitzgeralds forunderlige, samlede noveller, der tålmodigt har samlet støv på hylden, og hvor denne litterære begivenhed giver perfekt lejlighed til at ændre derpå. Til mit første readathon i april, læste jeg 1585 sider, imens jeg i oktober vendte 2050 læste sider. I år håber jeg på en fin mellemting, da min læsning sidste gang simpelthen var så overvældende at det gik ud over læsningen. Ligesom jeg tidligere har gjort, vil jeg på lørdag oprette et opdateringsindlæg her på bloggen, hvor I kan følge mit læsedøgn minutiøst. Jeg håber naturligvis, at vi læses ved!

Planlægger I også at læse lørdagen bort med Dewey’s Read-a-Thon? I så fald, hvad håber I på, at få læst i den forbindelse, og hvordan holder I jer vågen til det?

10 thoughts on “Dewey’s Read-a-Thon

  1. signefejrskov

    Jeg har lige tilmeldt mig, men har endnu ikke udvalgt nogle bøger.. men ved at det skal være nogle af dem der står ulæste i min bogreol.

    1. Anne Nikoline

      Dejligt at du deltager! Det bliver simpelthen så hyggeligt! Trækker du bare fra dit to-read-jar eller vælger du efter lyst?

  2. Piskeriset

    Jeg glæder mig til at se, hvad du vil læse – og ikke mindst følge dig i løbet af dagen :-)
    Jeg kan kun deltage meget begrænset om søndagen, men jeg håber på at få læst en del om lørdagen. Har huset for mig selv den dag, så der skal rigtig hygges med bøger ;-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Anne Nikoline

      Jeg tror faktisk, at jeg startede tidligere sidste gang, fordi jeg ville læse 24, men ikke kunne gøre det fra 14 til 14 som resten af verden. Jeg tror faktisk, at jeg startede allerede klokken otte om morgenen, så hvis du gerne vil prøve kræfter med de 24 timer, så synes jeg ikke, at der er noget i vejen for, at du starter tidligere – du kommer jo stadig til at læse sammen med resten af verden.

      Det lyder dejligt, at du er overladt til dig selv og din bogreol. Det skal nok blive hyggeligt!

  3. cinderellllla

    Jeg glæder mig meget til på lørdag og til fælleslæsning af den fantastiske “Agnes Grey”. Det er sådan en god, god, god bog.

    Read-a-thon’s er det hyggeligste i verden :) har elsket det lige siden vi deltog for første gang sidste år :) En dejlig tradition!

    1. Anne Nikoline

      Læste vi i grunden ikke begge “Villette” til første readathon uden at det var planlagt? Under alle omstændigheder er det en skøn tradition vi har etableret sammen. Jeg nyder det lige meget hver gang.

    1. Anne Nikoline

      Hvor uheldigt – men barnedåb og fødselsdag lyder heller ikke dårligt. Du kan jo altid være med igen til efteråret.

  4. Litteraturlistig

    Jubidubidu! Hvor er det skønt, at du begraver dig i Brontë og Fitzgerald! Jeg er i gang med at læse min første bog af Fitzgerald, og jeg er simpelthen så forbløffet over hans evne til at beskrive uden at trække ting i langdrag. Han rammer bare plet! Glæder mig til at heppe på dig, Nikoline! <3

Skriv et svar

