Forfatterinterview Kate Forsyth

© forfatterens hjemmeside

Du bevæger dig mellem flere genrer. Er der en, der står dig særligt nær?
Jeg elsker at sammenflette historie, mystik og magi på nye måder. De fleste af mine romaner er enten historisk fiktion, historisk fantasy eller fantasy med historiske undertoner. Disse er mine yndlingsgenre.

Hvilken slags research foretager du dig, når du skriver historisk fiction?
Jeg gør mig en del research, fra at studerer primære og sekundære kilder, fordyber mig i fiktionen af tiden, til at rejse til de steder, jeg skriver om. Jeg elsker at researche! Det er læsning med en mening.

Hvorfor interessere eventyr dig så meget?
Jeg tror, at det er fordi, at jeg elskede eventyr så meget som barn – de vidunderlige atmosfære, de har skabt, plus deres budskaber om håb, forandring og ægte kærlighed. Jeg var altid klar over den mørkere side af dem, og så blev jeg draget af deres sammenblanding af fare og lyst. Jeg elsker også at læse genfortællinger af eventyr.

I forhold til din roman “Bitter Greens”, omfatter eventyret om Rapunzel i udgangspunkt ikke heksens side af historien. Hvordan kan det være, at du besluttede dig for at skrive den?
Jeg har altid vidst, at jeg ønskede at fortælle en del af historien med udgangspunkt i visningen af heksen – hun var den mest mystiske og magtfulde figur i historien. På en måde, kom hendes historie til mig klarest og først, selvom jeg skrev den del af bogen sidst. Jeg tror, jeg ønskede at forstå, hvad der drev hende til at gøre sådan en forfærdelig ting.

Du har bidraget med en række kreative elementer til et eventyr, som alle I højere eller mindre grad kender. Hvordan kom du frem til en logisk forklaring på Rapunzels utrolige lange hår?
Jeg vidste, at jeg ønskede at genfortælle historien, som om det virkelig var hændt – det var vigtigt for mig lige fra starten. Men skulle jeg fortælle historien i en sand historisk fortid, betød det, at jeg ikke kunne bruge eskapistisk magi – jeg havde brug for at finde en logisk forklaring på alt, der skete i historien. Det håbløst lange hår var den sværeste udfordring at læse, og jeg spekulerede længe over den. Så en dag, kom idéen til mig i et splitsekund… jeg var så opstemt, at jeg løb hele vejen hjem for at nedskrive idéen.

Hver section af romanen begynder med et citat fra en anden udgave af Rapunzel-fortællingen. Har du selv et yndlingscitat fra en af de mange genfortællinger?
Jeg elsker alle de citater, som jeg brugte, men jeg må indrømme, at jeg har en svaghed for William Morris’ digt ”Rapunzel” – det var det første kreative svar på eventyr og er en hyldest til romantisk og sensuel kærlighed.

Hvordan ville du afholde dig fra at blive vanvittig ved indespærring i et tårn?
Jeg ville håbe, at jeg havde adgang til bøger og skrivemateriale… Uden dem ville jeg blive skør ethvert sted!

Planlægger du at skrive flere bøger i samme stil som “Bitter Greens”, men med andre eventyr som udgangspunkt?
Ja, jeg har skrevet en historisk roman om Brødrene Grimm, som hedder ”The Wild Girl” – som lige har modtaget prisen for The Most Memorable Love Story of 2013 i Australien. Og jeg arbejder på en roman med titlen ”The Beat’s Garden” som er en genfortælling af Skønheden og Udyret.

Skriv et svar

