“The Hours” af Michael Cunningham


“The Hours” af Michael Cunningham, fra forlaget Fourth Estate Ltd, udgivet i 1999 (org. udgivet i 1998).

Vekslende mellem tre perspektiver, den fiktive Clarissa Dalloway fra “Mrs. Dalloway” af Virginia Woolf, Virginia Woolf selv og Laura Brown, fortælles tre vidt forskellige historier, der alle vikles ind i hinanden, nogen mere direkte end andre; på en triviel gråvejrs morgen vågner Virginia Woolf i 1923 fra en drøm, der sidenhen ledte til “Mrs. Dalloway”. I nutiden i juni i Greenwich Village, planlægger den 52årige Clarissa Vaughan en fest for sin gamle kæreste. I 1949 planlægger den gravide Laura Brown en fødselsdag for sin mand, imens hun har svært ved at lægge Virginia Woolfs bog fra sig.

Michael Cunninghams roman baserer sig på fiktion såvel som fakta; historien udspringer på samme måde, som “Mrs. Dalloway” gjorde for Virginia Woolf, som en tanke og en drøm, der sidenhen glider over i en fiktiv dimension, der føles mindst lige så virkelig, som dens faktiske apekt. Cunninham væver sammen tre fortællinger med ynde og glans, og skaber et færdigt billede af tre kvindeliv, der i udgangspunktet synes meget forskellige uden at være det; Woolf skriver historien om Mrs. Dalloway, Mrs. Dalloway udlever bogens handling, og Laura Brown kan ikke lægge fortællingen fra sig.

There’s just this for consolation: an hour here or there when our lives seem, against all odds and expectations, to burst open and give us everything we’ve ever imagined… Still, we cherish the city, the morning; we hope, more than anything, for more.”

Det er vanskeligt at adskille de tre kvinder fuldstændig ad, da de alle tre afspejler hinanden i højere eller mindre grad; Woolf skrev Dalloway, og derfor er der dele af hende i hende, imens Laura Brown læser om Dalloway, og derfor kommer til at ligne hende. Alligevel er de tre kvindeskikkelser langt fra ens på trods af adskillige ligheder. De lever i tre forskellige tidsaldre, med forskellige traditioner, men hvor den samme utilfredshed med tilværelsens gang er dem fælles, såvel som et indvendigt mørke, der breder sig helt ud i fingerspidserne og efterlader sælsomme mærker i handlingen.

Sproget er levende og flydende på en måde, der søger at genkalde Woolfs uigenkaldelig tankestrøm, et begreb hun var med til at etablerer i litteraturen, men selvom sproget er smukt, når det selvsagt ikke samme højde som det originale, selvom det både er fængende og meget visuelt; en perlerække af billede skabes for øjnene af læseren, som erstatter de skrevne ord fuldkomment, og som løfter sproget op på et meta-niveau, hvor det bliver genstand for sig selv i den mægtige tidsmæssige labyrint, som Cunninham skaber med sine tre fortællinger om tre forskellige kvindeliv.

“She could have had a life as potent and dangerous as literature itself.”

Titlen “The Hours” udspringer også for Woolfs oprindelige titel til “Mrs. Dalloway”, som er en roman der beskæftiger sig med alskens tematikker, men hvor tid er et gennemgående emne, der dominerer handlingens gang, som Cunningham har udvidet til en tredimensional enhed fordelt med adskillige års mellemrum. Det er et spændende og ambitiøst projekt, som kan lade sig gøre, fordi forarbejdet forekommer at være udført nøje, samtidig med at der afspejler sig en hengivenhed til både Virginia Woolfs forfatterskab såvel som den konkrete roman, “Mrs. Dalloway”. Af samme grund bliver det mig næsten umuligt at sige, om udbyttet af bogen er det samme, hvis ikke man er kendt med romanen eller Woolf. Jeg forestiller mig dog, at romanen sagtens kan læses og oplevelsen være god, selvom der selvfølgelig vil være en del oversete elementer uden Mrs. Dalloway-romanen i baghånden. Da jeg selv holder s inderligt af romanen, var “The Hours” fornøjelig og indbydende af selv samme årsag.

Advertisements

2 thoughts on ““The Hours” af Michael Cunningham

    1. Anne Nikoline

      Det er også sådan en dejlig bog! Hvad er det særligt ved den, der gør, at du holder så meget af den? Og en genlæsning er uden tvivl på sin plads!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s