“Scent of Magic” (Healer #2) af Maria V. Snyder


“Scent of Magic” af Maria V. Snyder fra Mira Books, udgivet i 2012 (org. udgivet i 2012).

Da den sidste Healer i De Femten Riger, Avry af Kazan, befinder sig i en særlig position, hvor hun ikke længere forventes at være i live af hverken sine fjender og medsammensvorne. Avry lever og ånder stadig for at se kong Tohon falde, så der atter kan herske fred i kongerigerne, men det er et ønske, som hun alene må søge at bringe til opfyldelse, da hendes medsoldater indkaldes til kamp i deres eget land. I skjult, gør hun sit for at støtte Tohons modstandere ved blandt andet at infiltrere en hellig hær, ndsamle sin egen hær og lære dem magiske egenskaber, der skal styrke dem mod magiske opsporer, der er i hælene på dem og i ledtog med kongen, hvis seneste træk af at forstyrre de evigt sovende, og gøre dem til en del af sin kampklare hær. Krigen kommer og Avry er alene. Medmindre hun ud af at gøre det umulige … igen.

“’You had me tied in knots. You saved Belen’s life, and I wanted to kill and thank you all at the same time. And during those nights when we didn’t know if you’d live or die, I went from being angry, to worried to frustrated to scared all within a single heartbeat. If you had die, I would have killed you.’”

“Scent of Magic” tager de handlingsmæssige tråde op, som dens forgænger efterlod sig, der synes mere tilbageholdende end hos sin forgænger, hvor tempoet var højt. Avry, seriens protagonist, oplever tilbageslag, og et dårligt stillet udgangspunkt med en minimal hær, som hun må fralærer sine magiske evner, alt imens kongen gradvist vinder indpas i styrke og land. Fordi så stor en del af bogen beskæftiger sig med hærens gradvise opstandelse, sættes handlingen til side til fordel for et indblik i den magi, som Snyder har skabt sit fiktive univers omkring, som er kompleks og næsten grænseløs. Min beundring for Maria V. Snyder ligger i hendes evne til at fremmane stærke og selvstændige kvindelige protagonister, der ikke har i sinde at affinde sig med den givne situation, men i stedet agter at kæmpe imod dem med livet som indsats og mod alle odds for at retfærdigheden skal sejre. Snyders sprog er flydende og medrivende, uden at det giver mig en trang til at understrege hendes ord og forevige dem i mit hjerte, fordi sproget er langt mere orienteret omkring protagonistens subjektive forholdelse til krigssituationen, og som driver handlingen fremad snarer end at beskrive den.

“’Quain, let go,’ Belen said. ‘You’re hurting her.’ He dropped my arms, pushing me away. ‘She’ll heal.’ His cold words were like a slap in my face.”

Avry er også en af Snyders typiske kvindeskikkelser, men hendes person svækkes i denne efterfølger, hvor hendes frygt og godhed konstant står i vejen for handling, og selvom det afspejler menneskelighed, så er det også noget, der tilskriver hende knap så rosende egenskaber. I stedet for at virke handledygtig, snild og stærk, virker hun forvirret, bekymret og tilbageholdende, og som efterlader hende i en skygge af sit tidligere jeg. Min begejstring for bogen var stor, men ikke nok til at overskygge sin forgænger. I stedet kaster den mørke skygger af sig, som kun fremtvinger min frygt, da bogen i højere grad bygger på vedblivende cliffhangere, hvergang historien skifter perspektiv, selvom dette giver mulighed for udvide perspektivet med forskellige vinkler. Det er ikke så meget krigensudfald, som jeg frygter, men snarer måden hvorpå Snyder bøjer almene regler med sine magiske evner, som sætter sig på tværs af dødens regelsæt. Selv i fiktive verdener, hvor regler kan bøjes til ukendelighed, er døden efter min opfattelse et facit, der ikke kan ændres ved, og som samtidig sætter rammerne for for den fiktive verdens grænser, der ellers sagtens kan være vidtrækkende. Når Snyder ofre sine karakterer og sidenhen lader dem genopstå, bryder hun enhver regel i min bog, og min oplevelse af det litterære præges også herefter, selvom jeg nød at læse bogen, besidder den både lys og mørke, der kun afspejler min egen ambivalens i vurderingen.

8 thoughts on ““Scent of Magic” (Healer #2) af Maria V. Snyder

  1. Majasol (@majaish)

    Åh, det var en dum overraskelse. Jeg håber inderligt, at min læseoplevelse af denne bog bliver mere positiv end din. Trangen til at gøre forsøget er dog dalet gevaldigt nu.

    1. Anne Nikoline

      Det håber jeg også for dig, og jeg er ked af, at det har påvirket din lyst til at give dig i kast med bogen. Hvis det er nogen trøst, så ligner den stilmæssigt Snyders andre bøger, og jeg har da også givet den tre stjerner på Goodreads, fordi den også virkelig gode og underholdende elementer.

      Jeg nød bogen, men der var virkelig nogle elementer, som jeg ville ønske, jeg kunne kalde deltajer, men som er store præmisser for bogens opbygning, som jeg havde svært ved at se gennem fingre med. Det er naturligvis en smagssag, og et spørgsmål om, hvor man som læser sætter grænsen. Jeg har altid beundret J.K. Rowling for måden hvorpå hun behandlede døden på i en verden, hvor alt ellers er magisk muligt, men Snyder sætter ikke døden som en begrænsning, og det betyder bare noget for mig.

  2. Kathrine

    Jeg må virkeligt snart til at anskaffe mig denne her og den sidste i serien, så jeg kan få den afsluttet. Jeg holder meget af Snyders andre bøger, så jeg håber at denne her også falder i god jord hos mig.

    1. Anne Nikoline

      Så vidt jeg er klar over, så udkommer den tredje bog i serien til foråret – noget jeg virkelig ser frem til. Hvad synes du ellers om den her serie, Kathrine?

      1. Kathrine

        Tredje bog, Taste of Darkness, udkom vidst nok 31. december (eller der omkring), så den har været der i næsten 1 måned. Touch of Power husker jeg som ret god, selvom det efterhånden er lang tid siden jeg læsten den. Jeg elskede Flea og Belen.

      2. Anne Nikoline

        Jeg kan se, at den paperback, som jeg har sat på min ønskeliste på Amazon ikke er udkommet endnu. Måske er det hardback udgaven, der er udkommet? Jeg holder virkelig også af Blen og Flea. Snyder er rigtig god til at lave bipersoner og sidekicks.

      3. Kathrine

        Hvad er det for en udgave? Alle dem jeg kan finde er udkommet. Også paperbacken der passer til den du har billede af her. Men ja hendes bipersoner er generelt gode. Elskede også Janco i Study-serien.

      4. Anne Nikoline

        Den selv samme, som du nævner passer til resten af serien. Jeg havde den stående på min ønskeliste på Amazon, hvor der stod, at den først blev udgivet i april. Jeg fandt dog den, som blev udgivet i december, så den satte jeg på listen i stedet. Tak for tippet!

Skriv et svar

