Wordsworth Classics


Der findes en lang række forlag, som udarbejder de mest elskværdige udgaver af bøger, med skinnende tykt papir fyldt med alskens illustrationer og elegante kruseduller, som er belagt med guld, og hårde forsider med tryk, der er et eventyr i sig selv at lade hånden glide nænsomt henover. Det er bøger, som jeg samler på mine reoler og i mit hjerte, men der er også en lang række bøger, uden særlige kendetegn, trygt på tyndt papir og uden regnbuens farver til at pryde dem med, og hvis illustrationer er sorte blyantstreger.

Wordsworth Classics er en samling af verdenslitteraturens største perler, som jeg tilfældigt begyndte at samle på for år tilbage; bøgerne er både billige i danske butikker såvel som hos engelske internetforhandlere, og inden der var gået ret længe, var én bog i denne udgave blevet til flere, og udgør nu 56 bøger samt 11 børnebøger i samme serie, af min samling. Jeg indviede bøgerne i mit hjerte, da jeg for første gang begyndte at udforske klassisk litteratur på engelsk, og med en usikkerhed i forhold til forståelsen af sproget og indholdet, holdt jeg mig til billige paperbackudgaver i det tilfælde, at min forståelse ikke var stærk nok, eller at jeg ganske enkelt ikke brød mig om bøgerne.

At have bøgerne stående sammen, giver dem et helt andet udtryk, end det de har med sig enkeltvis, og de pryder nu min gulv-til-loft reol med deres sorte rygge og historiske billeder; de spreder en ro i rummet og afspejler en belæsthed, der giver mig rødmusset kinder. At de hverken har guldtrykte sider, eller farvestålende illustrationer gemt indeni sig, gør ingenting, fordi de afspejler den gradvise kærlighed, jeg udviklede til litteraturen, og som gradvist udviklede mig som læser; de er en lang rækker trofæer som jeg gladeligt genlæser, selv om jeg ejer nogen af bøgerne i mere forfinet udgaver. De er uden tvivl de billigste bøger, som jeg har, men det er uden tvivl nogle af de mest elskede som jeg ejer.

6 thoughts on “Wordsworth Classics

  1. Irene

    Det er bestemt ikke altid de dyreste bøger, der bliver de højst skattede. Selv har jeg for nyligt forelsket mig i fin samling klassikere. Det er ikke en serie, hvor jeg vil have allesammen, men de jeg tror, vil interessere mig, de vil fremover blive købt fra den serie. Af så billige paperbackene at være, så synes jeg nu også den her serie er ret holdbar :)

    1. Anne Nikoline

      Det har du så evigt ret i, selv om jeg naturligvis også forventer mere, når jeg investere i en dyr udgave af en bog. Jeg ejer også adskillige bøger, som jeg har givet ekstra for, men i bund og grund er indholdet jo det samme. Hvilken serie har du forelsket dig i?

  2. Gitte

    Det er altså et virkelig smukt indlæg.
    “At de hverken har guldtrykte sider, eller farvestålende illustrationer gemt indeni sig, gør ingenting, fordi de afspejler den gradvise kærlighed, jeg udviklede til litteraturen” – smukt. En hyldest til det simple :)!

    1. Anne Nikoline

      Tusind tak, Gitte! Ordene er kun min virkelighed uden pålagt bånd. Jeg holder virkelig inderligt at lige præcis de bøger.

  3. cinderellllla

    Jeg elsker din reol, som er så fyldt med de kønne bøger. De giver sådan et skønt indtryk samlet – og tilføjet den personlige betydning er det jo kun endnu bedre og endnu smukkere. <3

    .. Og så er det virkelig også skønne bøger, sådan kvalitets og notemæssigt. Jeg nyder at finde en i bogbutikkernes stakker. De er svære at modstå.

    1. Anne Nikoline

      Mange tak for de så fine ord, fine du.
      De har nemlig et helt særligt samlet udtryk, som jeg er kommet til at holde rigtig meget af. Bøger bliver altid væsentlig smukkere, når de tilføjes personlighed.

      De har de fienes inledninger og noter bagi, og faktisk er jeg også ganske betaget af deres sorte og hvide tegninger, der knytter sig til hver historie.

Skriv et svar

