Yahya Hassan ved Syddansk Universitet


En time før Yahya Hassan skulle læse op af sin nyudgivet digtsamling, stimlede fremmede sammen fra nær og fjern for at lægge øre til begivenheden. Dørene gik op, og med en asen og masen tyndede menneskemylderet ud i det store auditorium, hvor en snaksagelig stemning hurtigt bredte sig i rummet. Denne blev dog hurtigt erstattet af en ambivalent stemning, der fyldte rummet som en tyk tåge, da debutforfatteren indtog talerstolen, og lukkede lyrisk galde ud om sin opvækst, der henlagde salen i stilhed.

Jeg blev betaget af Yahya Hassan i forbindelse med faget lyrik, hvor jeg første gang stiftede bekendtskab med den 18-årige danske digter med palæstinensisk baggrund, og derfor stod jeg gerne i kø til fødderne blev ømme, og skulderne trætte. Selvom jeg er i tvivl om min holdning til Yahya Hassans fremtoning, så holder jeg meget af hans pointer; pointer om gensidig respekt, og ethvert individ bag sin religiøse overbevisning har det tilfælles med andre at være menneske, og derfor er lige værdige til at betræde jorden. Det var langt fra alle, der var enige i det, og det skabte gnidninger og antændte tilråb med en anden tunge, som mit stupide øre ikke formåede at knække.

Dybt imponeret over hans ordforråd og evne til at kombinere det med stereotype indvandre-opfattelser, gik jeg efter debatten fra salen med en knugende fornemmelse i maven og et smil på læben; lige så ambivalent som jeg var kommet, gik jeg derfra, men med en sikker overbevisning om, at forfatterens digtsamling kommer på min ønskeseddel til jul. Desuden prydede et utal af titler Campus Torvet, og som resulterede i at fire af dem fandt vej ned i min taske, som en litterær afslutning på en litterær dag. Har I eller forventer I at stifte bekendtskab med Yahya Hassans forfattterskab?

4 thoughts on “Yahya Hassan ved Syddansk Universitet

  1. Heidi B.

    Jeg var så en af dem der gik skuffet hjem, døren lukkede lige for næsen af mig. Om jeg begriber hvordan de kunne tro, at det lille auditorium var stort nok. Det er en ommer.

    Til gengæld er jeg glad for, at jeg ikke er den eneste der er meget fascineret af ham :)

    1. Anne Nikoline

      Nej hvor uheldigt! Hele trappen blev også ryddet af siddende tilskuere, som måtte gå derfra af sikkerhedsmæssige årsager. Selvom lokalet var stort, synes jeg måske også, at det ikke var stort nok i forhold til hvor stor interesse, der er for ham. Ommer! som du siger.

      Han har nogle rigtig spændende pointer, og jeg kan virkelig godt lide hans leg med sproget.

  2. Michella Tora

    Følelsen af en helt igennem litterær dag er nu skøn. Jeg forventer helt sikkert at stifte bekendtskab med den unge herre. Det virker næsten for godt til at være sandt med al den positive omtale, og nu studerer jeg jo også dansk litteratur, så føler mig faktisk en smule bagud! ^___^

    1. Anne Nikoline

      Det har du så sandelig ret i. Selvom han også modtager stor ros, så er der ikke kun ros at finde hos ham og hans forfatterskabt – der er også stor uro hos mange unge muslimer fordi han taler nedsættende om islam og sin familie. Det skabte også en del uro til begivenheden i dag.

      Jeg er bestemt heller ingen fan af den danske litteratur, men hvis den forsætter med at udvikle sig, som Hassan har fået den til, så bliver fremtiden rigtig spændende.

Skriv et svar

