Harry Potter-festivallen #1: En lørdag i magiens tegn


Det har været en mærkværdig weekend. I lørdags imens regnen stilfærdig silede ned, bevægede byens travle menneskemylder sig ikke kun gennem gågaden i tykke jakker og handsker; imellem de efterårsklædte kom også folk iført sorte kapper, stribede halstørklæder og tryllestave slentrende ned af sidegaderne efter multismagsbønner og eliksir ingredienser, som var det en helt normal lørdag eftermiddag i Odense bymidte.

På Vintapperstræde kastede børn besvargelser mod hinanden. “Expalliarmus!” blev der råbt, “protego!” blev der svaret igen, imens de løb mellem benene på de voksne, der varmede sig på et glas ingefærøl fra Den Utætte Keddel. Sammen med Rikke, af hvem jeg også har lånt indlægsbillederne, vekslede jeg penge om til galleoner i Gringotts Banken, og dernæst begav vi os afsted ned af de troldmandsbeklædte gader, altimens de velkendte Harry Potter-temasange kastede et slør af nostalgi over os. Sammen greb vi en fjerpen og skrev et bidrag til Profettidende, klappede en enhjørning, og hørte Hagrid fortælle et eventyr, imens Voldemort og Bellatrix spredte frygt i gaderne med dementorer, og Umbridge ligeså i skrigende pink.

Det var en fryd at se de kappeklædte børn, der bar koste og tryllestave, og som kastede om sig med besværgelser, og det var med en glæde og længsel, at vi betragede dem, imens et utal af smil bredte sig over vores læber. Jo længere ned af gaden vi bevægede os, jo mere indså vi hvor omfattende et stykke arbejde, der var blevet lagt i festivallen, som ikke kun afholdtes på Vintapperstræde, men rundt om i hele centrum af Odense. Med overskydende galleoner og glæden forsat boblende i maven, glæder jeg mig til næste år, hvor endnu en festival lader magien rulle ud i Odense.

8 thoughts on “Harry Potter-festivallen #1: En lørdag i magiens tegn

    1. Anne Nikoline

      Det var magisk nostalgi i enestående selskab. :) Det er længe siden jeg har hygget mig så meget.

  1. signefejrskov

    Hvor ville jeg gerne have været med jer i lørdags.. især da jeg hørte om de der enhjørninge! må tage afsted hvis det kommer en gang til.

    1. Anne Nikoline

      Det var himmelsk! Enhjørningerne var så søde og bløde, at jeg dårligt nok kunne lade vær med at klappe dem.

    1. Anne Nikoline

      Vores var kold og meget sød, men bestemt en oplevelse. Jeg kan bedre lide det, når det er varm. :)

Skriv et svar

