Dewey’s Readathon: En minutiøs opdatering #2


Det begyndte ved et tilfælde sidste år, en pluslighed så uventet. Som med et trylleslag sad jeg med næsen begravet i et væld af bøger, imens verden uden for gik videre, og jeg ihærdigt kæmpede en ihærdig kamp mod tiden inden døre. Fireogtyve timer senere kunne jeg krydse fem klassikere af min liste over ulæste bøger, med søvn i øjnene og smil på læben. To gange årligt afholdes Dewey’s Read-a-Thon, der i sin enkelthed er et afsat døgn dedikeret til læsningen og store kopper te. På lørdag vil jeg gøre det igen, og det kribler allerede håbløst i fingrene efter at åbne bøgerne. Hvor Dewey’s Read-a-Thon officielt begynder klokken to, begyndte det hos mig klokken otte; det skyldes, at jeg så inderligt gerne ville deltage, men fordi min søndag er præget af praktiske gøremål og visitter, måtte jeg ændre startstidspunktet for at kunne læse i fireogtyve faktiske timer. Min først bog er “Green Rider” af Kristen Britain.

Maratonet igangsættes klokken 14:00, hvor flere tusinde læsere på verdensplan fordyber sig i litteratur. At udskifte den ene bog med den næste er ikke uden komplikationer, men at se de ulæste bøger svinde ind er en fryd, og så længe tekopperne er fyldte, skal det nok lade sig gøre. Selv vil jeg drikke endeløse mange kopper af “Prince Vladirmir” som er min foretrukne. Jeg vil genlæse “Green Rider” af Kristen Britain, “Dorian Grey” af Oscar Wilde sammen med Rikke. Af ikke-læste bøger vil jeg læse “Vilette” af Charlotte Brontë, “The Diamond Big As the Ritz and Other Stories” af F. Scott Fitzgerald og “The Railway Children” af Edith Nesbit. En solid blanding af novellesamlinger, børnelitteratur, fantasy og klassikere.

Det er ved at blive mørkt uden for, og jeg læser “Vilette” af Charlotte Brontë i skæret fra diverse stearinlys. Hovedpinen har meldt sig, og tynger min læsning gevaldigt, og sætter spor på bogens sider som henkastede skygger fra lyset. For mig begyndte Read-a-Thon ikke klokken 14:00 men klokken 08:00, for også at kunne deltage i fireogtyve timer, da min søndag er fyldt med tidlige gøremål. Seksten timers læsning har gjort mit hoved tungt og mine øjne trætte, imens jeg skylder den ene kop te ned efter den anden. Med 1379 vendte sider er jeg udkørt, brugt og træt, men jeg nyder samtidig småpauser til at lytte til den faldende regn og vindens susen uden for, brække stykker af min yndlings chokolade og hoppe på stedet ti gange for at ryste søvn af mig. Indtil videre går det godt, men kop kaffe bliver vidst nødvendig inden alt for længe.

2 thoughts on “Dewey’s Readathon: En minutiøs opdatering #2

  1. Rikke

    Fint billede, fine! Jeg sidder også i striktrøje og lyserøde natbukser med en dampende Hemule-kop. Det er hygge i sin simpleste form.

    Det var så rart at synkron-læse en bog med dig! Sand læselykke at have nogen at dele oplevelsen med :)

    1. Anne Nikoline

      Tak skal du have, søde! Read-a-thon bliver ikke mere komfortable end striktrøje og natbukser. Det er, som du siger, hygge i sin simpleste form. Skægt at vi også har valgt samme kop til dagens begivenhed. Hemulen passer perfekt til den!

      Det var skægt. Selvom vi sidder i hver sin del af O. var det alligevel hyggeligt at tale med dig om Wildes mesterværk. Lad os gøre det igen næste år!

Skriv et svar

