“Doktor Zhivago” af Boris Pasternak


“Doktor Zhivago” af Boris Pasternak fra forlaget Gyldendal, udgivet i 1958 (org. udgivet i 1957).

Doktor Zhivago af Boris Pasternak er en episk fortælling om udfaldet af den russiske revolution, samt den effekt den havde. Dr. Yury Zhivago, Pasternaks alter ego, er en digter, filosof og fysiker, hvis liv afbrydes af krig og kærlighed i form af revolutionen og Lara, som er kone til en revolutionæren, Strelnikov. Fanget i de store begivenheder i politik, krig og kærlighed, som til sidst ødelæggebåde ham og millioner af andre, klamre Zhivago sig til sin private sfære af familielivet og kærligheden. Det er med melankoli og skepsis over den russiske revolution, at Boris Pasternak beretter om de de samfundsændringer, som revolutionen betød for Rusland, imens der samtidig lægges der et slør af digte over de historiske begivenheder, og som indikerer forfatterens stærkeste egenskab, der både bevirker en forstærkning af landets elendighed, men som også søger det smukke, der synes at findes i horisonten.

“De gik af sted og sang ‘Evig ihukommelse’, og når de standsede, var det som om deres fødder, hestene, vinden forsatte sangen.”

Boris Pasternak er i sandhed beundringsværdige og smukke, og det er uden tvivl også derfra hans poetiske sprog kommer fra, når han beskriver sin fiktive verden med dens gøren og laden. Han formår at fremføre en symfoni, der kommer omkring i hele følelsesregisteret på godt og ondt, samtidig med at han nedfælder sin subjektive holdning til krigen. Det er en balancen gang, som han gennemgående formår at mestre, selvom han ofte kommer i ublance med sin fortællings langsomme og rolige tempo. Hovedpersonen, Yuri, der også er bedre kendt som Doktor Zhivago, er en skrøbelig mand, hvis bløde natur bringer ham i problemer i revolutionens stormvejr. Han er en tænker og spekulant, og skal afspejle forfatterens egen tilgang tilgang til omskiftelighederne på daværende tidspunkt i Rusland. Såfremt dette er rigtigt, giver det et meget godt billede på, hvem Pasternak var, men uden bedre kendskab til ham som person eller hans forfatterskab, er det ikke noget, der gør indtryk på læseren.

“Triste tanker hjemsøgte og ophidsede hende. Hvis hun var begyndt at tænke højt og gå dem igennem fra ende til anen, havde hun ikke kunnet nå det inden daggry.”

Personligt var det en roman, der krævede langt mere af mig, end jeg umiddelbart havde forventet; dens rolige tempo blev hurtigt generende, på trods af dens ellers korte og overkommelig kapitler, der alle er beskrevet smukt, og hvis poesi tager den til nye højder. Persongalleriet er omfattende, hvilket det generelt er i russisk litteratur, og det kræver derfor, at man holder tungen lige i munden som læser, da hver enkel person har flere navne alt efter hvilken sammenhæng de optræder i. Romanen har som udgangspunkt to formål, hvoraf det første er at fortælle om de historiske begivenheder i Rusland fra 1900-1930 og med hvilken effekt, det havde på landets befolkning, samt de ofre den medførte. Romanens andet formål er at beskrive den melankoli, ensomhed og kærlighed, der finder sted i form af bogens protagonist, og som skaber en psykologisk dybde. Ved at kombinere disse to formål, skabes der et omfattende helhedsbillede af omstændighederne i den pågældende periode.

5 thoughts on ““Doktor Zhivago” af Boris Pasternak

  1. writingthedreams

    En af de bøger, der i umindelige tider har befundet sig på min to read liste. Elsker dine udgaver, de er bare så flotte.

    1. Anne Nikoline

      Det er også en god bog, om end det tog mig lidt tid, at komme rigtig ind i den. Udgaven fandt jeg i en genbrug, og jeg er ofte stødt på den i samme version.

  2. M. Tora

    Åh jeg glæder mig så frygteligt til at læse denne bog. Min mor gav mig hendes smukke, gamle udgave fra 1958 også. Jeg er bare så spændt, men jeg frygter også at tiden til at læse den ordenligt ikke vil være der. Måske det skulle blive i en ferie.

    Og som altid, god anmeldelse!

    1. Anne Nikoline

      Hvor er det sødt af dig at sige! Det er intet mindre end en rigtig fin udgave med masser af personlighed. Jeg ser meget frem til at høre din vurdering af bogen.

  3. Rikke

    Det er virkelig en fin og velskrevet roman – men åh ja, den tog også mig uendeligheder at komme igennem, og et stramt overblik er påkrævet for at kunne finde sin vej gennem dens labyrintlignende opbygning.

    Men jeg synes dog, den er det hele værd i sidste ende; for den har så meget at sige.

Skriv et svar

