“Frankenstein” af Mary Shelley


“Frankenstein” af Mary Shelley, fra forlaget Wordsworth Classics, udgivet i 1993 (org. udgivet i 1818).

Dette er en gotisk fortælling om skabelsen af et monster. Den unge Victor Frankenstein at studere naturfilosofi efter sin mors død. I forlængelse af vanskeligheden ved at takle den svære sorg, begynder han at eksperimentere med skabelsen af et menneskelige væsen, der bryder med naturlovene; han anvender døde legemer, som han sammensætter til et ny menneske. Eksperimentet løber løbsk, da det melankolske uhyre kun lever for at tage hævn over sin skaber, og langsomt drives Frankenstein til vanvid.

Det er min opfattelse, at mange har den forståelse, at Frankenstein er det levendedøde monster, som skabes i bogen, imens det istedet er skaberen af dette monster. Det er en kendsgerning jeg finder passende, eftersom at denne roman synes at fremstille Frankenstein som monstret, snarer end det uhyre, som han skaber. Som alt andet gotisk litteratur, er “Frankenstein” af Mary Shelley derfor uhyre psykologisk og billedelig.

“I was like the Arabian who had been buried with the dead, and found a pssage to life, aided only by one glimmering and seemngly ineffectual, light.”

Romanens sprog står i stor kontrast til det emne, som den overordnetset behandler. Hvor det handlingsmæssige tema er døden, er prosaen levende og let, selvom den afspejler det mørkeste kammer af Frankenstein tanker. Hans tanker bliver således et isolerende fængsel, der langsomt driver ham til vanvid, men som også tegner en ellers uklar linje mellem genialitet og galskab; en linedans af balance, som Frankenstein har svært ved at mestre, og som netop gør værket interessant at fordybe sig i. Starten er sløv, men bestemt nødvendig, fordi den biografisk fortæller, hvorfor Frankenstein fortaber sig naturfilosofi og videnskab. Det er et par kapitler, som kan virke både langtrukne og ligegyldige, men som psykologisk er af vigtig betydning. På trods af tiden, hvori bogen så dagens lys, forekom det mig utroværdigt, at Frankensteins monster formår at tale i elegante Shakespeare inspirerede vendinger, der næsten er lyriske og poetiske, når resten af det er døde dyr og menneskedele.

“Sometimes, indeed, I dreamt that I wandered in flowery meadows and pleasant vales with friends of my youth; but awoke and found myself in a dungeon. Melancholy followed, but by degrees I gained clear conception of my miseries and situation, and was then released from my prison. For they had called me mad; and during many months.”

Jeg tror på, at bøger bliver udnævnt til klassikere, fordi deres tematik stadig gør sig gældende længe efter den tid, hvori de er skrevet. At “Frankenstein” ironisk nok skulle blive uddødeliggjort er derfor ikke bemærkelsesværdig. Det er en roman der stille spørgsmålstegn ved videnskabelig indgribning og moralske overvejelser, som verden stadig tumler med den dag i dag. Det, der er bemærkelsesværdig, er hvor tidligt emnet tages op af Shelly, der i det store hele formår at skabe en kompleks men kort roman. Af samme grund er det en roman, hvis prosa jeg fandt dragende omend den var mørk, hvis tematikker jeg fandt interessante og forsat relevante, men hvis komposition jeg fandt en kende kendelig. Det er dog en roman, som jeg har læst op til flere gange, en roman hvis historie jeg er vokset op med og har set i utallige gengivelser, og som sidenhen har dannet grobund for en lang række litteræreværker. Det er derfor også en roman, som jeg er glad for at have læst på trods af dens mangler.

2 thoughts on ““Frankenstein” af Mary Shelley

  1. Sidsel

    Åh, du læser så mange bøger jeg gerne vil læse…. og min læseliste bliver længere og længere :) En god anmeldelse :)

    1. Anne Nikoline

      Hvor er det fint af dig at sige! Jeg er også meget glad for de bøger, som jeg læser, selvom min læseliste er uendeligt lang, fordi der er så mange bøger, som jeg også gerne vil læse. Tak for rosen!

Skriv et svar

