Grunde til at læse


1: viden: hver gang en ny bog åbnes, åbnes der også for en verden af viden, der tillader læseren et privilegium af særlig grad. En sådan viden behøver ikke udelukket komme fra tunge termer i faglitteratur, men kan sagtens udspringe fra fiktive plots om verdens undergang eller fra simple kærligheds kvaler. Litteratur får i alle henseener læseren til at tænke selvstændigt, og det er også med til at komplimentere den viden, der allerede findes i bøgerne. Viden er ikke sådan at miste på samme måde som materielle goder eller social status; viden kan gøre selv den fattigste mand til den rigeste.

2: udviddelse af ordforråd: det er ikke nødvendigt at læse på et andet sprog, for at udvide sit ordforråd. Det er klart, at læsning på et andet sprog styrker sprogfærdighederne, men selv på modersmål kan der opstå magi, når læseren læner sig tilbage, og lader sig indtræde i en verden fyldt med ord. Det at være velformuleret, er en fordel i enhver henseende, som jeg kan komme på; bevidstheden om litteratur, videnskabelige gennembrud, og globale begivenheder kan styrke i erhvervsmæssige forbindelser, men mindst lige så meget hos selvet, hvis selvtillid vokser med ordene.

3: øgning af analytiske færdigheder: evnen til at forudse en bogs afslutning for den endnu har fundet sted, har stor indflydelse på oplevelsen af bogen, og stiller måske spørgsmålstegn ved bogens kvalitet, og alligevel finder jeg egenskaben praktisk. At være i stand til kritisktænkning og en analytisk tilgang til læsningen, gør det muligt at arbejde med et værk fra flere vinkler, og styrker også læseren til at bruge dette til at skabe overblik og forståelse af forskellige sammenhænge, der ikke nødvendigvis er litterære.

4: bedre skrivefærdigheder: dette går hånd i hånd med en udvidelsen af ordforrådet, hvor et væld af fremmedord og sproglige konstruktioner styrker læserens egne skrivefærdigheder og evne til at formidle sig klart. Læsning bliver som en spasertur på et galleri over stilarter og litterære finurligheder, hvor læseren kan observere forfatteres leg med ord og eksperimenter med form, som en billedeskøn måde og en enestående mulighed for at lære prosaens håndværk ved at læse andres værker.

5: berigende underholdning: bøger kan være billige såvel som dyre og sågar også gratis. Bøger kommer i alskens størrelser og sværhedsgrade, og de endeløse tematikker inkluderer enhver, der ønsker en smule berigende eskapisme i hverdagen. Der er en litterærgenre for enhver på den blå planet, og det er uanset om man foretrækker klassik litteratur, kærlighedsroamner eller krimier; de tillader alle læseren at drage fra nær og fjern ved at kombinere lærdom og underholdning i et glansbillede, enhver bør samle på.

Der er adskillige agumenter for, hvorfor man bør læne sig tilbage dagligt, og hensynke i bøgernes verden. Ovenstående er blot et udpluk blandt mange. Grunde til at læse er der nok af, men af hvilke grunde finder i det vigtigt at læse, og hvad gør læsningen ved jer?

9 thoughts on “Grunde til at læse

  1. Mette J.

    Hvor er det et godt spørgsmål! Jeg er sådan set enig i hvert af dine punkter, for ja man får et bedre sprog – et bedre ordforråd, man kan lære meget af at læse, og det er jo fantastisk underholdning. Faktisk ved jeg ikke rigtig, hvorfor jeg er så vild med at læse, det har jeg bare altid været. Så længe jeg kan huske, har jeg bare elsket at fortabe mig i bøgernes univers. Jeg tror måske, at kærligheden til bøger startede, da jeg var barn, og der var det primært underholdning; historien, i dag er det mere end det; netop at man kan analysere, fortolke og lære meget nyt, man kan aldrig blive træt af at læse, og man løber aldrig tør for historier, og det er jo på en måde befriende.

    1. Anne Nikoline

      Det glæder mig at høre. Jeg har det ligesom dig; kærligheden til bøgerne startede tidligt og har hængt ved siden. Selvom det sjældent af alle bøger, der er lige gode, så er det på sin vis aldrig skuffende at fortabe sig i bøgernes univers. Det er simpelthen så befriende OG berigende. Selvfølgelig kan det blive en dyr affære, men tænk lige på, hvor billig en fritidsbeskæftigelse det er sammenlignet med sportsgrene etc. Det er intet mindre end en win-win. Og du har så evigt ret i, at man aldrig rigtig løber tør for læsemateriale, for mange af historierne kan læses om og om igen uden at det bliver trættende.

  2. Sabrina Glud

    Jeg glæder mig også super meget til Coraline, så var super glad for at få den.

    Ja jeg var fået læst den første :) Har du læst serien?

    1. Anne Nikoline

      Neil Gaiman er en fantastisk forfatter, så hvis du bliver bidt af “Coraline”, kan jeg kun anbefale dig “Stardust”. Det er et eventyr for voksne, og det er så smuk en historie.

      Ja, jeg har godt læst serien, og selvom jeg ikke er særlig stor tilhænger af danske forfatter, så kan Kenneth Bøgh Andersen altså noget; jeg synes hans himmel/helved kombination er intet mindre end fantastisk, så jeg glæder mig til at høre, hvad du vil synes om resten af serien.

    1. Anne Nikoline

      Det er jeg glad for, at du synes. Der er så mange grunde til at læse, og som du selv siger, er der intet helt, som at fordybe sig i læsningen.

  3. Simone

    Jeg er fuldstændig enig med dig, og kan faktisk ikke komme på flere grunde. Jeg synes simpelthen, du dækker alle grundene så godt :)

Skriv et svar

