“The Princess and the Goblin” af George MacDonald


“The Princess and the Goblin” af George MacDonald, fra forlaget Wordswort Classics, udgivet i 2013 (org. udgivet i 1872).

En dag begiver den naive og ensomme prinsesse Irene sig op af en hidtil hemmelig trappe til det øverste tårn af slottet, hvor hun finder sin tip-tip-tipoldemor opholde sig. Det bliver startskuddet til en lang række begivenheder, der alle bedrager til prinsessens udvikling, og som styrker hende til afgørende begivenheder for sit riges sikkerhed.

Samtidig overhører minearbejdersønnen Curdie et djævelsk plan, som de underjordiske gnomer er i færd med at iværksætte, og som vil resultere i krig mellem menneskene og gnomerne i et forsøg på at vælte kongen af tronen for selv at overtage den. Da Curdie i samme forbindelse frelser Irene fra et overfald af gnomerne under bjerget, sander de begge situationens alvor, og med hjælp fra Irenes magiske ring og sin tip-tip-tipoldemors råd, kan de måske slå gnomerne tilbage, hvor de kom fra før det er for sent.

“Seeing is not believing — it is only seeing.”

Dette er et overset eventyr indenfor sin genre, der rummer mindst lige så væsentlige værdier, som dem så mange kender udenad fra begyndelse til slutning; “The Princess and the Goblin” af George MacDonald er et eventyr inspireret af store forfatterskaber som J. R. R Tolkien og C. S. Lewis, og hvis sødme skaber et bestandigt eventyrunivers, der dog hverken er omfattende som Tolkiens, eller så nytænkende som Lewis’, men som er beundringsværdigt inden for egne rammer, og derfor ikke bør undervurderes.

Prinsesse Irene er ikke en gennemført prinsesse i lyserøde blondekjoler med tyl og hvide hansker på hænderne; snarer taler hun af tid ti anden nedsættende om sin kammerpige, og opfører sig fjernt fra sin alder og sine privilegier, alt sammen noget, der blot er hendes udgangspunkt, og som løbende forvandler hende til en selvstændig lille pige, frem for et overforfinet billede på sin fars status og rigdom. Forvandlingen frarøver hende heldigvis ikke sine barnlige sider, hvilket tillader hende at se ting, der ikke er tilgængelige for alle. Curdie er en ingen ordinær prins i en skinende rustning på ryggen af en hvid hest, men snarer en svindedreng fra de nederste samfundslag. Det er af samme grund, at han forekommer at være mere voksen end den kvindelige protaognist, men det er ikke en hindring for at samme barnlighed som hos Irene kan blomstre hos ham.

“The clouds were rolling away in broken pieces, like great, over-woolly sheep, whose wool the sun had bleached till it was almost too white for the eyes to bear. Between them the sky shone with a deeper and purer blue, bcause of the rain. The trees on the roadside were hung all over with drops, which sparkled in the sun like jewels.”

George MacDonald fletter sirlige beskrivelser sammen med vigtige budskaber i børnehøjde uden at det frarøver voksne læsere muligheden for en blid fortælling, hvor en prinsesse lover bort et kys til den, der kan redde kongeriget fra at blive væltet fra tronen, og det efterlader en antikveret stemning, som indhyller læseren i sin sødme. Forfatteren spinder vildt omkring sin røde tråd, og sender læserne ned af side gader i den farefulde skov, og op af alskens trappetrin til det øverste tårn, sidehandlinger der i sin enkelthed kan synes ubetydelig og trættende i forhold til hovedhandlingen, men som forfatteren alligevel formår at binde sammen til en nydelig sløjfe ved eventyrets ende.

Det er utvivlsomt det perfekte eventyr, med det er et eventyr med perfekte finesser, der efterlader suk på læserens læber og lysten i fingerspidserne for at vende side efter sider. Hvorvidt det er et eventyr, jeg vil tage ned gentagende gange for min hylde, synes ikke at være tilfældet, men det er et eventyr der har et fundament i store forfatter, og en næsten ukendt forfatters originalitet, som jeg under alle omstændigheder finder læseværdig på trods af historiens mangler.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s