Om gladelige gensyn


Det er mig ikke uvant, at jeg får at vide, at jeg er tosset; jeg er omgivet af stakkevis af uåbnet bøger, hvis indhold stadig er mig ukendt, bøger som jeg længe har ville læse, og på trods af det og et bestandigt ønske om at udvide min horisont ved at berige mig selv med nye litterære bekendtskaber, kan jeg ikke nægte mig selv glæden ved at genåbne en allerede kendt bog, som jeg lader mig hensynke i som første gang jeg læste den. Det er, som forfatter, Oscar Wilde, en gang sagde, ord som jeg kan nikke genkendende til: “If one cannot enjoy reading a book over and over again, there is no use in reading it at all.”

Det er en vane, der i høj grad prægede mine biblioteksbøger allerede på børnebibliotekerne. Her ville jeg låne de samme historier om den gule og plyssede bjørne og hans venner i Hundredmeterskoven, og en piges fald ned i et kaninhul. Senere udvidede mit mønster sig, da jeg stiftede bekendtskab med Jane Austens romaner om en svundet tidsalder, og da Harry Potter kom til at præge bogreolerne hos min far, udviklede der sig et livslangt venskab, og selv den dag i dag, foretrækker jeg at læse min fars slidte udgaver, fordi en særlig nostalgi hviler mellem siderne. Det er bøger, hvis ord betagede mig i en sådan grad, at jeg ville skrive mine yndlingskapitler af, og lægge dem under min hovedpude, for at læse dem igen og igen. Jeg genlæser mine yndlingsbøger, fordi jeg ikke tror på, at en historie forbliver den samme; de ændre sig, fordi læseren ændre sig, og udvikler sig fordi læseren gør det. Selv de mest simple børnefortællinger kan rumme blindevikler, der med alderen åbner sig som himmelske porte, og beriger med nye dybder. Jeg genlæser mine yndlingsbøger, for at give dem videre til mine søskende, og fordi jeg ikke kan lade vær.

Genlæser I også jeres yndlingsværker, eller forsøger I hele tiden at læse nye og uåbnet bøger?

11 thoughts on “Om gladelige gensyn

  1. Karin

    Jeg genlæser helt klart. Jeg kan ikke se hvordan man kan lade være, når man har fundet bøger som har givet én en kæmpe oplevelse.

    1. Anne Nikoline

      Dejligt at høre! Jeg har det på fuldstændig samme måde. Når bøgerne er gode, er det synd og skam ikke at tillade sig selv at læse dem om og om igen.

  2. Michella Tora

    Genlæsning er altid et hit for mig, specielt hvis jeg er i et sørgmodigt humør så er der intet bedre end at forsvinde ind i en god og velkendt historie.

    1. Anne Nikoline

      Det glæder mig at høre, at jeg ikke er den eneste, der gør sådan; hvis jeg har en dårlig periode, kan det sommetider være svært at skulle læse, men så kaster jeg mig altid over Harry Potter, og så er det næsten som om, at det hele er okay alligevel. Hvilke bøger læser du så, hvis du har en dårlig dag?

  3. Simone

    Jeg er uden tvivl også en genlæser. Hvis jeg først har fundet en bog, som jeg virkelig elsker, kan jeg slet ikke tænke på ikke at genlæse den. Der er jo en helt speciel grund til, man var så vild med den, og selvom man sikkert også kan finde lige den grund i en anden bog, så bliver det bare aldrig det samme. Harry Potter serien er et fantastisk eksempel på bøger, som jeg genlæser. Jeg er overbevist om, der aldrig kommer en fortælling, der er lige så magisk (i hvert fald ikke i følge mig), derfor kan jeg heller ikke forestille mig, jeg nogensinde kommer til at sætte dem på hylden uden nogensinde at tage dem frem igen :)

    1. Anne Nikoline

      Dit svar varmer mit hjerte; det er så synd, når man ikke tager sig tid til at sætte sig ned og genopleve de mest fantastiske bøger, som for eksempel med bøger som “Harry Potter”. Selvom man hele tiden bemærker nye ting, som fører til nye følelser omkring serien, så er gundstemning alligevel den samme, som første gang man læste bøgerne. Jeg tror også, at du har evigt ret i, at der næppe kommer en lige så magisk serie, som Harry Potter er blevet.

  4. Gitte

    Jeg genlæser – men jeg genlæser ikke hvad som helst! Der skal ret meget til, før en bog for mig bliver værdig til at være en genlæsningsbog, og de bliver det ofte hvis det er fordi, de er blevet forbundet med en speciel stemning. Når jeg så bliver overmandet af den stemning, ja så læser jeg bogen, jeg ved passer til :)

    1. Anne Nikoline

      Det er heller ikke hvad som helst, der er værd at genlæse. Der er også noget særligt over netop at tage sig tiden til at læse den samme bog igen og igen – som du siger, så kræver det at en sådan bog har vakt nogle helt bestemte følelser i en. Hvilke bøger genlæser du gerne?

      1. Gitte

        Harry Potter – som mange andre :) Og nogle få bøger fra min ungdom, samt Kings Den Grønne Mil. :)

  5. susbogblog

    Jeg genlæser en hel del – jeg kan for eksempel ikke tælle hvor mange gange jeg har genlæst Harry Potter eller True Blood eller Twilight. For nu at nævne nogle få.
    Jeg genlæser lidt af flere årsager. Dels for at genopleve en historie jeg elskede, og dels fordi man VED den er god. Nogle gange er jeg bare i humør til nogen velkendt, som jeg ved er godt. Jeg genlæser også bøger som har en eller anden følelsesmæssig værdi for mig, for eksempel fordi jeg læste dem første gang på et vigtigt punkt i mit liv – det gælder for eksempel for Twilight og Harry Potter.
    Men som oftest, så er det en kombination af alle tre ting. Jeg elsker at genlæse, det er SÅ hyggeligt. Lidt ligesom at se gamle danske film, som man jo har set til døde og stadig elsker.

    1. Anne Nikoline

      Sådan bør det, efter min mening, også være! Der er virkelig nogle bøger, er vækker helt specielle følelser hos en, og som på nostalgiskvis ikke kun bør opleves én gang. Jeg har det ligesom dig med Harry Potter-bøgerne. Hvor er det fint, at du forbinder det med at se gamle danske film, for du har så evigt ret!

Skriv et svar

