Boghandlerproblematikken


Det lyder som noget taget ud af en George Orwell roman, eller en Ray Bradbury fotælling, hvor regeringen forsøger at etablere en lovgivning om en litteraturpolitik, forskellen er dog blot, at dette tilfælde langt fra er fiktivt, det er virkeligheden for mange boghandlere på verdensplan. Efter en årrække med Stieg Larsson-efftekten i Danmark, er der ingen tvivl om at det danske bogmarked er presset på de litteræreområder, der har resulteret i at op mod 60 danske boghandlere har måtte lukke siden 2008. [1] Flere danske boghandler må således dreje nøglen om i skyggen af internationale onlineforhandlere som Amazon, hvis udbud og service er altoverskyggende i dansk henseende, og som kaster kaskader af utilfredshed hos de danske boghandlerne. Det har ført til længere tids debat om digitaliseringen og liberaliseringen af bogpriserne, og det evigt tilbagevende spørgsmål om en mulig boglovgivning, der skal forhindre befolkningen i udelukket at beskæftige sig med bestsellere og onlineudbydere. [2]

For nyeligt begav jeg mig i en boghandler hvor jeg til min egen forbløffelse fandt “Swann’s Way” af Macel Proust i en udgave, jeg længe har set mig blind på. Hvor den på nettet kan fås til den nette sum af halvtreds kroner plus moms, måtte jeg i min forblændethed betale det tredobbelte af prisen for en engelsk bog. Netop af den grund, gør jeg sjældent mine køb hos danske boghandlere grundet det sparsomme udvalg både hvad andgår sprog og genre, men også på grund af de urimelige priser. selvom det er med boblende lykke i kroppen, når postbuddet ringer på med en bogpakke, er der ikke samme salighed over, som ved at træde ind i boghandel, og situationen bliver for mit vedkommende en umulig balancen gang, jeg på ingen måde kan mestre for alles bedste.

Alligevel finder finder jeg tanken om en boglovgivning forkastelig, selvom jeg godt kan se problematikken: bogmarkedet mangler kunder, og af samme grund gøres der primært reklame for bestsellere i et håbløst forsøg på at tiltrække kunder. Det er derfor ikke bemærkelsesværdigt, når kunderne udelukket vælger bøger i denne kategori, da bestsellere automatisk er et løfte om en god bog, og fordi der ikke gøres bedre reklame med skæve titler og genre, falder valget ofte på et væld af krimier eller storsælgende erotikromaner værker som også er væsentligt i vedligeholdelsens af bogbranchens eksistens, men som kun udgør en brøkdel af hvad, der burde udgøre den. Hvordan foretrækker I at handle jeres bøger og med hvilken begrundelse?

19 thoughts on “Boghandlerproblematikken

  1. susbogblog

    Hvis jeg var et lille millionærbarn, ville jeg da med glæde støtte de danske boghandlere. Men det er jeg ikke. Og når jeg kan se, at den samme bog, der koster 199 kr hos forlaget skal koste 399 hos boghandlerne, så står jeg af. Seriøst, bare nej. Samtidig er jeg jo flittig bruger af amazon, af præcis samme årsag: prisen. Jeg kan på ingen måde se de fornuftige i at bruge 399 kr på en bog, jeg kan få på amazon til 65 kr. Med den mængde b
    øger jeg læser, så kan det jo aldrig løbe rundt. Samtidig er der ikke det vilde udvalg i lige den genre jeg godt kan lide, og ofte går bøgerne ud af print efter 2-3 år.
    Så min primære grund til at handle bøger på amazon er prisen, og den sekundære er udvalget.

    1. Anne Nikoline

      Det lader til at vi handler der begge af samme grunde; som hurtiglæser vil man simpelthen løbe for hurtigt tør for læsestof, hvis bøgerne skulle komme fra danske boghandlere. Det er et rigtig svært emne, for som du selv påpeger, vil man jo gerne støtte de danske boghandler, men de færreste af os har ikke den slags penge i banken. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad mine typisk ti bøger fra Amazon for under 300-400 kroner vil komme til at koste mig i Danmark…

  2. Karin

    Jeg synes lidt politikkens artikel er en omgang buhu.. vores konkurrenter er større end os. De har fundet en lovlig fed fidus på hvordan de ikke skal betale så meget i skat. Og det er unfair.. buhu..
    Jeg kan da godt se at de har en stor konkurrent der, men sådan er livet jo. Hvis ikke man kan følge med tiden så må man dreje nøglen om. Jeg tror til gengæld det vil være positivt at amazon kommer ind på det danske marked, fordi jeg så tror der måske er flere unge der vil læse dansk, ergo flere danske forfatter spire kommer til med deres talent.
    Det vil da være øv at alle boghandler lukker, men jeg må faktisk tilstå at ligesom dig så er det for mig endnu federe at få en bogpakke fra posten end at gå ind i en boghandel.

    1. Anne Nikoline

      Jeg ved ikke, om jeg synes det er federe at få en bogpakke frem for at købe bøgerne i butikkerne. Det er to vidst forskellige oplevelser, der har hver sin charme, og hvor den ene gøres i højere grad, fordi den anden simpelthen er for dyr i længden. Jeg betalte 150 koner for en bog den anden dag, som jeg beskriver i indlægget, en pris der næsten kunne fås tre bøger for hos Amazon. Det er en smule tankevækkende, og jeg ved ikke, om priserne er så forskellige, for der er jo også moms på leveringer til Danmark, men om det har noget at gøre med at det engelske marked er større og at bøgerne printes i flere oplag, samt at udbud og efterspørgsel er højere der end herhjemme.

      Der er også noget ugrundet uretfærdighed over artiklen hos Politikken, men den slags uretfærdigheder vil der altid være i højere eller mindre grad. Det giver jeg dig ret i, men jeg synes i bund og grund at det er synd, hvis størstedelen af vores boghandler skulle lukke. På den anden side er vi jo heller ikke interesseret i at betale overpriser for bøger, der kan købes andetsteds til billigere penge. Jeg kan ikke huske, hvo jeg har hørt det, men jeg hørte på et tidspunkt at et dansk forlag forsøgte at få Amazon til Danmark, men at Amazon vidst ikke var helt klar på det. Såfremt det er tilfældet, er det ikke en sag, jeg er særlig bekendt med, så du må ikke hænge mig op på det. :)

      1. Karin

        Jeg tror helt klart det er en kombination af et større marked, og så det faktum at de ikke har moms på deres bøger i England. Hvilket vi helt klart burde indføre herhjemme. :0)

  3. signefejrskov

    Jeg deltog for et par måneder siden i en debat, hos Yougov.dk hvor det netop handlede om bøger. Vi blev der spurgt om hvor vi handlede bøger, hvilken form og hvorfor vi netop gjorde som vi gjorde..
    Størstedelen svarede at de købte bøger på nettet fordi de er alt for dyre i de fysiske butikker.
    Men hvis jeg havde råd foretrækker jeg klart at få bøgerne mellem hænderne med det samme.. men det er nu også hyggeligt at få pakker :)

    1. Anne Nikoline

      Debatten har også fundet sted længe, og boghandlerne (og nu også politikkerne) er jo også interesseret i at finde en løsning igennem forbrugerne til at få kunder i butikken. Der er noget helt særligt ved at handle bøgerne “lige nu og her” i forehold til at modtage dem langt senere med posten. Til gengæld er det en kende skørt, at det næsten tager danske onlineforhandlere lige så lang tid om at sende en bestilling ingen for landets grænser, som det tager at modtage pakkepost fra en af Amazons mange kontorer i Europa. Stof til eftertanke hos udbyderne i landet….

  4. Troels

    Jeg har jo som bekendt boget nogle måneder i England det sidste år, og der var jeg en flittig besøgende i den lokale boghandel. Hvorfor? Der var et udvalg som de færreste danske boghandlere kan konkurrer med. Der var måske lidt færre hyldemeter, men bøgerne stod pakket så tæt at man til tider kunne have svært ved at få bøgerne ud, og hvis det var en lidt sælgende serie var det måske kun første bog der var på hylden, resten stod på lageret. Der var ofte heller ingen kontorartikler i boghandleren; du måtte bevæge dig hen i anden butik eller til en anden by hvor du kunne finde en Waterstones eller WHSmith. Lønnen i England er dog noget lavere i Danmark så det koster ikke helt så meget at have butikken åben.

    Når jeg kommer ind i en dansk boghandel er det første jeg gør at tjekke om de har en engelsk sproget afdeling. Når den er fundet (såfremt den eksistere) er den ofte meget lille og indeholder sjældent de bøger jeg gerne vil læse. Bøgerne kan ofte bestilles hjem, men prisniveauet er noget højere end det man kan finde på Amazon, og jeg vil være tvunget til at komme tilbage til butikken igen for at hente mine bøger. Det er altså for mig ofte både billigere og lettere at handle bøger over nettet i Danmark end i en bogforretning. Det sagt så foretrækker jeg at handle bøger i en bogforretning når de er som de engelske, her kom jeg næsten hver gang til at tænke: “So many books, so little time.”

    1. Anne Nikoline

      “So many books, so little time” er bestemt rammende. Det er sjovt, at du gør præcis som jeg, nemlig at tjekke som det første, om en boghandler har en engelsk afdeling. jeg fik en gang forvildet mig in di en Bog & Idé, hvor jeg til min store overraskelse opdagede, at de rent faktisk havde en engelsksprogetafdeling. Det er interessant hvad du fortæller om de engelske boghandlere, og hvori forskellen mellem dem og de danske består.

  5. Bookworm's Closet (@BookwormsCloset)

    Jeg er gået over til kun at købe mine bøger online (når jeg skal have fat i noget bestemt) eller via antikvariater (når jeg vil browse). Problemet for mig er det ringe udvalg i almindelige boghandeler. Med Politikens Boghandel som undtagelse, er udvalget elendigt, hvis man ikke er til krimier og biografier.

    1. Anne Nikoline

      Det tænker jeg også netop er problemet: hvis ikke man e til krimier og biogafier om sportsidoler så kommer man altså bare længere ved at handle bøgerne på nettet, hvor udvalget netop er det bedre. Jeg køber ofte danske bøger i deres fysiske form, men så bliver det fordi jeg falder over dem i genbrugsbutikker, og så støttet købene alligevel ikke bogindustrien.

  6. Rikke Simonsen

    Jeg har i de fleste af mine ungdomsår købt bøger i boghandlen og ønsket mig de allerdyreste til fødselsdag og jul. Men nu har jeg fået øjnene op for Amazon, hvor bøgerne tit er meget flottere og billigere end i boghandlen. Så jeg bestiller lidt derfra, men netop på grund af al den snak om boghandlere, så handler jeg også stadig der engang imellem. Det ville være så tragisk, hvis jeg ikke kunne gå og sukke over bøger jeg gerne ville eje og røre ved dem, før jeg egentlig beslutter mig for om de skal med hjem eller ej. Jeg holder trods alt meget af boghandlere..

    1. Anne Nikoline

      Det var ellers et fint kompromis med at ønske sig de dyreste i til jul og fødselsdag. Boghandlere har også noget, som jeg tvivler i højeste grad på nogensinde ville kunne blive overførst til onlineforhandlere, og du beskriver det selv så fint. Der er bare noget ved at kunne bladre igennem hylderne, røre ved ryggene, men omvendt set er det bare så synd og skam, at det aldrig kommer længere end det.

  7. Sidsel

    Jeg elsker at købe mine bøger i boghandler. Kan bruge virkelig lang tid på bare at gå og kigge på alle titlerne. Den følelse kan bare slet ikke overtrumfes af at sidde og se ind i en skærm. Når det så er sagt, betaler jeg sjældent ‘fuld pris’ for en bog. Går helt klart efter tilbud og udsalg. Og hvis der er en nyere bog jeg bare må have, ja så går jeg på nettet og ser om det er billigere. For ja, som du selv skriver, kan man jo ikke komme uden om at der er en vis prisforskel.
    Elsker at du har ‘Jonathan Strange and Mr. Norrell’ øverst på dit billede. En bog jeg fuldstændig havde glemt, og som jeg får lyst til at genlæse :)

    1. Anne Nikoline

      Jeg er helt enig med dig: ondlineforhandlere har ikke den samme intimitet, som almindelige boghandlere har. “Jonathan Strange and Mr. Norrell” er en bog, jeg endnu har til gode. Er det en bog, du er særligt glad for?

      1. Sidsel

        Det er mange år siden jeg har læst den, og husker den som meget svær at komme igennem. Men samtidig husker jeg at fortællingen tog fart i sidste halvdel af bogen og at jeg blev ret glad for historien. Men er simpelthen så lang tid siden, at det hele er lidt sløret, så derfor fik jeg helt lyst til at læse den igen, da jeg så dit billede :)

      2. Anne Nikoline

        Det kunne jeg godt forestille mig, at den vil være. Jeg er dog spændt på, om jeg vil have samme opfattelse af den, som du havde. Hvis du har overskud til en mobbedreng, synes jeg da bestemt du skal give dig i kast med den på ny.

  8. Mette

    Jeg køber altid mine bøger igennem Amazon eller The Book Depository, da jeg kun læser engelske bøger. Jeg elsker at få store bogpakker ind ad døren, og så er engelske bøger altså også langt billigere end danske!
    Jeg er ked af, at boghandlere i Danmark har det så hårdt, men jeg har ingen planer om at begynde at købe bøger der i stedet for på nettet – det kan ganske enkelt ikke betale sig, når man ofte køber mange bøger ad gangen.

    Du har fuldstændig ret i, at man næsten drukner i krimiromaner og biografier om nyhedsværter, når man går ind i en dansk boghandel, og det er virkelig en skam! Jeg tror også, det er derfor, jeg holder mig væk fra de danske boghandlere; jeg er slet ikke en krimi-person, og det er desværre alt for ofte dem, der bliver reklameret for – selv i ugebladene er det ofte kun krimier, der bliver givet til læserne som en lille gave i stedet for at prøve at udvide danskernes horisont en smule med en anden genre. Det er jo også for det meste krimier, der bliver anmeldt i fjernsynet eller vist i reklamerne, med mindre der er en meget berømt forfatter, der udgiver en ny bog, som vi så det med J.K. Rowlings seneste roman.

    Det er dog ikke kun herhjemme, boghandlerne har det hårdt: Er det ikke blot et par år siden, den store Borders-kæde måtte lukke i USA? Og i januar i år begyndte der så at gå rygter om, at Barnes & Noble snart må gøre det samme. Internetboghandlen og de elektroniske bøger har virkelig fjernet mange af boghandleres fysiske kunder.

    Jeg tror absolut ikke, at løsningen på problemet er, at gå tilbage til de faste bogpriser. Jeg tror bare, at det vil få mange til at lægge bøgerne helt fra sig eller måske begynde at købe dem på nettet i stedet, og så er der jo endnu færre kunder tilbage, så jeg ved ikke, hvad løsningen på boghandlernes problem kan være. Måske at fjerne momsen fra bøgerne, så de ikke er så pokkers dyre; men så opstår der bare et nyt problem, når momsen fra bøgerne ikke længere kommer ind i statskassen, og pengene så skal findes et andet sted. Suk.

    Jeg kan se, du har “Jonathan Strange & Mr Norrell” på billedet; er det en du har læst? Og er den noget ved? Jeg har selv kigget på den i nogle måneder, men den har fået ret blandede anmeldelser på Goodreads, så jeg ved ikke helt, om jeg tør at tage chancen :b

    1. Anne Nikoline

      Det er rigtig nok, at Borders-kæden lukkede for et par år siden. Jeg håber ikke, at Barnes & Noble også må lukke, for de sælger simpelthen så smukke bøger, men det skulle ikke undre mig, hvis det bliver udfaldet. det er kun flere og flere boghandler på verdensplan, der falder fra. Jeg har det ligesom dig bedst med at købe bøgerne på nettet, da jeg også køber en stor stak ad gangen til en meget overkommelig pris, en pris jeg slet ikke tør tænke på, hvis vi skulle omregne til danske kroner.

      Jeg har endnu “Jonathan Strange & Mr Norrell” til gode. Jeg har læst et par sider i den for et par år siden, men det gjorde jeg midt i eksamensperioden, hvilket var dumt. Jeg glæder mig dog en dag til at lysten til at læse den blusser op igen. Hvis du er meget i tvivl om hvorvidt du skal købe bogen, kan du jo altid låne den på biblioteket.

Skriv et svar

