“Blood Red, Snow White” af Marcus Sedgwick


“Blood Red, Snow White” af Marcus Sedgwick, fra forlaget Orion Children’s Books, udgivet i 2008 (org. udgivet i 2007).

Bygget op om tre noveller, der indfanger de mørke dage af den russiske revolution forfalt som et ryssisk eventyr, en spionhistorie om forfatteren Arthur Ransome, der i sidste novelle må flygte ud af Rusland med sin elskede, i håb om at kunne etablere en tilværelse sammen, er “Blood Red, Snow White” af Marcus Sedgwick en særdeles vellykket bog, der igennem sine tre små historier, smedes sammen til én omfattende.

Marcus Sedgwick tager udgangspunkt i børnebogsforfatteren, Arthur Ransome, der har skrevet serien “Swallows and Amazons”, som også danner fundamentet for denne roman. Sedgwick spinder fiktion og facts og skaber et kludetæppe af mange moderne tematikker og falmede fotografier fra fortidens støvede gemmer. Fordi hans projekt er så vellykket, behøver man som læser ikke have den mindste smule kendskab til Ransomes forfatterskab eller person, da hans skikkelse hurtigt kan forveksles med noget fiktivt, og derfor vidner om den vellykkethed der hviler over bogen.

“There never was a story that was happy through and through.”

Første del der udformes som et eventyr, er både indbydende i måden hvorpå den fortælles, men også måden hvorpå den fint danner fundamentet for den efterfølgende historie, hvor den ikke svinder bort som noget fortidigt. Forfatteren formår hele tiden at vende tilbage og berige historien med nye aspekter, der gør dens udfald anderledes, og det vidner om et stort overblik fra hans side. Anden del er mere romanlignende i den forstand, at den er bygget op om en hovedpersons rejse og udvikling, og som også blomstre sig smukkest i romanens tredje og sidste del.

Denne historie dækker rigdomme og udskejelser i form af den russiske Tsar Nicholas, hans kone, Alexandra, og deres hæmofiliske søn, Alexei, der var måtte holdes i live som eneste tronarving, den berygtede Rasputin og Lenin og Trotskij, der regerede fra paladser der engang tilhørte tsaren. Sedgwick fortæller således sin fiktionaliseret historie om Ransom biografi på en sådan måde at troværdigheden forsat bevares.

He had learned something already in the course of his journey. If you carried a closed wooden box, people want to know what is in it.

At romanen er letlæselig og sågar også starter ud i en eventyrlig gengivning af den russiske Tsars storhedstid og fald, samtidig med at bogen er udgive hos Orion Children’s Books, gør måske at den bliver undervurderet som en børnebog, hvilket jeg er meget uenig i. Bogen gør sig storartet som voksenlæsning, da den behandler et universalt emne om, at alle begivenheder er et resultat af forgående. Bogens biografiske fortællerstemme kan til tider forekomme trætende, på trods af at den er skrevet med stor kløgtighed og velvalgte ord, som skaber den helt rette stemning for en solid læseoplevelse. Den egner sig dog særligt, hvis man har en forkærlighed for hjertevarme eventyr, der tillader den voksne læser en mulighed for at være med.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s